| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Po co konsumentowi opinia rzeczoznawcy

Po co konsumentowi opinia rzeczoznawcy

W odmownej odpowiedzi na reklamację sprzedawcy często powołują się na negatywną dla konsumenta opinię rzeczoznawcy. W takiej sytuacji warto zamówić opinię u innego eksperta.

Zgodnie z art. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towaru konsumpcyjny był niezgodny z umową już w chwili jego wydania.

Sama wada może uwidocznić się później, jednak istotne jest, by istniała ona już w momencie zawarcia umowy, w przypadku rzeczy oznaczonej indywidualnie albo w przypadku wydania rzeczy, jeżeli zakupujemy produkt będący rzeczą oznaczoną gatunkowo.

Zasady odpowiedzialności sprzedawcy

Tylko w takiej sytuacji możliwe będzie uznanie odpowiedzialności sprzedawcy. W tym też kontekście przedsiębiorcy często zasięgają opinii rzeczoznawcy. W przypadku, gdy wykluczone zostanie istnienie wady w momencie wydania rzeczy, a rzeczoznawca stwierdzi, iż niezgodność towaru z umową powstała w wyniku np. nieprawidłowego korzystania z produktu, wtedy też nie ma co liczyć na uznanie reklamacji.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Jeżeli zatem sprzedawca odmówił uwzględnienia reklamacji w oparciu o negatywną opinię rzeczoznawcy, warto zamówić własną opinię. Pozwoli to na zweryfikowanie zasadności twierdzeń sprzedawcy i da nam możliwość zorientowania się co do możliwości pomyślnego rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku skierowania pozwu do sądu. Będzie też silnym argumentem przy składaniu odwołania od reklamacji.

Zobacz również serwis: Konsument w sądzie

Ciężar dowodu w sądzie

Bez opinii rzeczoznawcy trudno będzie również uzyskać korzystne rozstrzygnięcie, jeżeli zdecydujemy się pozwać sprzedawcę do sądu. W sytuacji wysuwania przed sądem roszczeń wynikających z nieuznanej reklamacji, to na konsumencie będzie spoczywał, co do zasady, obowiązek udowodnienia istnienia niezgodności towaru z umową już w chwili jego wydania.

Wynika to z fundamentalnej zasady prawa cywilnego, zgodnie z którą obowiązek udowodnienia spoczywa na osobie, która z danego faktu wywodzi korzyści dla siebie.

W sytuacji sporu ze sprzedawcą, który nie chce uwzględnić reklamację, ciężar udowodnienia niezgodności towaru z umową istniejącej w chwili wydania towaru będzie spoczywał na kupującym, który z tego faktu wywodzi korzyści dla siebie (uprawnienie do żądania wymiany lub naprawy towaru).

Jeżeli nasza reklamacja jest spowodowana wadą towaru, to często jedynym sposobem udowodnienia zasadności dochodzonego roszczenia będzie opinia rzeczoznawcy w przedmiocie istnienia oraz przyczyn niezgodności towaru z umową.

Domniemanie niezgodności towaru z umową

Od tej zasady istnieje jednak dość istotny wyjątek, który ciężar dowodu przerzuca na sprzedawcę. W sytuacji, gdy reklamacja zostanie zgłoszona w terminie 6 miesięcy od dnia wydania towaru, odpowiedzialność sprzedawcy jest domniemana, co wynika z art.4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Oznacza to, że sprzedawca musi udowodnić bezzasadność żądań konsumenta. W innym przypadku roszczenie powoda zostanie uznane.

Jan kupił buty zimowe, które po kilku dniach zaczęły przemakać. Sprzedawca przedstawił opinię rzeczoznawcy, w której stwierdzono, iż wina leży po stronie konsumenta. W sądzie Jan przedstawił opinię innego rzeczoznawcy o odmiennej treści. W przypadku dwóch przeciwstawnych opinii oraz w braku innych dowód, sąd uwzględni żądania konsumenta z racji istnienia domniemania.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »