| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Dwa miesiące temu kupiłem mikrofalówkę. Po miesiącu zaczęła się psuć. Naprawa reklamacyjna, której dokonał sprzedawca nic nie zmieniła. Gdy następnym razem zażądałem zwrotu pieniędzy, ten stwierdził, że muszę jeszcze raz ją dać do naprawy. Czy rzeczywiście mam taki obowiązek?

To zależy od tego, czy podstawą reklamacji jest ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy, czy też wystawiona przez niego gwarancja. W tym pierwszym przypadku brak jest obowiązku powtórnego składania reklamacji. Przy drugiej sytuacji wszystko zależy od treści dokumentu gwarancyjnego.

Reklamacja z ustawy

Zaistnienie niezgodności towaru z umową daje konsumentowi uprawnienie do określonych żądań względem sprzedawcy. Co istotne konsument nie może od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy. Takie prawa aktywuje się dopiero po nieudanej reklamacji.

119,00 złOchrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej

Zobacz również serwis: Reklamacje

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej są dwa możliwe żądania: naprawy lub wymiany towaru na nowy. Oba sprzedawca jest zobowiązany spełnić nieodpłatnie.

Konsument nie może żądać zwrotu pieniędzy bez wcześniejszego zażądania naprawy lub wymiany towaru. Wybór konsumenta co do żądania wiąże sprzedawcę.

Jeżeli pomimo naprawy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniu konsumenta, ten może skorzystać z prawo do odstąpienia od umowy lub stosownego obniżenia ceny. Nie jest wymagane wnoszenie ponownej reklamacji.

W przypadku obniżenia ceny powinno ono nastąpić w stosownym rozmiarze do niezgodności towaru z umową. W takiej sytuacji należy więc ocenić, jaki wpływ ma ona na wartość produktu. Wybór pomiędzy odstąpieniem, a obniżeniem ceny należy do konsumenta. Przy tym klient nie może skorzystać z prawa do odstąpienia, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

Odstąpienie od umowy jest jednostronną czynnością. Powoduje ona po stronie sprzedawcy powstanie roszczenia o zwrot towaru, a po stronie konsumenta roszczenia o zwrot zapłaconej ceny.

Gwarancja

Inaczej wygląda kwestia reklamacji, w przypadku, gdy podstawą jest gwarancja. Wtedy też o tym, czy po nieudanej naprawie towaru niezgodnego z umową konsumentowi będzie przysługiwać prawo odstąpienia od umowy, będzie decydowała treść dokumentu gwarancyjnego.

Gwarancja jest dodatkowym zobowiązaniem względem konsumenta i nie wyłącza odpowiedzialności ustawowej sprzedawcy. Konsument może dokonać wyboru na jakiej podstawie dochodzić roszczeń. 

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE20
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem Infor.pl »