| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czy informacja o istniejących wadach wyklucza reklamację?

Czy informacja o istniejących wadach wyklucza reklamację?

Chciałem kupić na wyprzedaży sprzęt elektroniczny. Sprzedawca kazał jednak podpisać oświadczenie o tym, że zostałem powiadomiony o jego wadach. Czy w związku z tym reklamacja mi nie przysługuje?

W takiej sytuacji konsument nie jest pozbawiony prawa do reklamacji zakupionego produktu. Mimo to jego uprawnienia pozostają jednak ograniczone. Zgodnie z art. 7 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien to wiedzieć.

Co to oznacza w tej konkretnej sytuacji? Sprzedawca podsuwając do podpisania dodatkowo się zabezpiecza przez ewentualnymi roszczeniami kupującego. Takie oświadczenie ma bowiem walor dowodowy w ewentualnym postępowaniu przed sądem.

Poinformowanie kupującego o istnieniu niezgodności z umową może nastąpić ustnie, jednak może się ograniczyć do zawarcia takiej informacji wyłącznie w samym oświadczeniu.

W treści oświadczenia które podpisujemy powinna być wskazana dokładnie nieprawidłowość (czyli wada) od której zostaliśmy poinformowani.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Czy taka sytuacja wyłącza prawo do reklamacji?

Jeżeli kupując dany produkt konsument został poinformowany o istnieniu określonej niezgodności towaru z umową, wtedy też fakt ten wpływa znacząco na zakres jego uprawnień. Nie oznacza to jednak, że całkowicie je wyłącza.

Jeżeli sprzedawca poinformował klienta o istnieniu określonej wady sprzedawanego produktu, a po zakupie okazało się, że towar jest niezgodny z umową w innym aspekcie, wtedy tez konsument może skorzystać z uprawnień reklamacyjnych.

Sprzedawca poinformował konsumenta, że w kupowanym przez niego telewizorze nie działa funkcja nagrywania obrazu i dźwięku. W domu okazało się, że oprócz tego nie działa jeszcze funkcja wyświetlania dwóch obrazów na raz. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje reklamacja.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Wyraźne określenie istniejącej niezgodności

W praktyce często można spotkać się, że sprzedawcy starają się maksymalnie zabezpieczyć przed roszczeniami konsumentów, wymagając podpisania oświadczenia, zgodnie z którym klient wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Takie działania stanowią jednak naruszenia praw konsumenta. Aby poinformowanie klienta o istniejących wadach było skuteczne, sprzedawca musi wskazać konkretne wady.

Zadaj pytanie: Forum prawników

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wolny

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »