| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Reklamować ale jak?

O tym, że reklamacja jest pierwszą myślą, jaka przyjdzie nam do głowy gdy wykryjemy wadę zakupionego produktu, nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Pytanie tylko jak reklamować i jakie prawa rządzą reklamacją?

W przypadku towarów konsumenckich podstawą będą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Ten zapis ustawowy ma szczególnie istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia naszej reklamacji.

Jak wynika z powyższego podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową. W zakres tego pojęcia wchodzą wady zarówno fizyczne, jak i prawne. Oprócz tego niezgodnym z umową będzie brak ilościowy oraz jakościowy towaru, jak również wydanie towaru innego, niż zamówiony.

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wadę tylko wtedy, gdy stwierdzone zostanie, że już w chwili sprzedaży sprzedawany towar był wadliwy. To oznacza niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru.

Zobacz serwis: Reklamacje

Niezgodność z chwili wydania

Takie stwierdzenie jednak nie wystarczy. Oprócz tego należy zauważyć, iż podstawą prawną reklamacji jest, oprócz samej niezgodności towaru, także istnienie jej już w chwili wydania produktu.

Takie wyszczególnienie oznacza, że sama niezgodność nie powoduje, że nasze roszczenie jest uzasadnione. Niezgodność, jako wada fizyczna, może powstać po zakupie i bez przyczyny, która tkwiła w towarze wcześniej. Wtedy taka reklamacja nie jest uzasadniona. Co innego, gdy przyczyna wady fizyczne tkwiła w towarze już w chwili jego wydania. Mówiąc obrazowo sama wada nie tyle uprawnia do reklamacji, co jej źródło jej przyczyny.

PRZYKŁAD NR 1: Spodnie rozpruły się po okresie intensywnego używania, a nastąpiło to zgodnie z przyjętymi normami jakości.

PRZYKŁAD NR 2: W innej sytuacji spodnie rozpruły się po pewnym czasie intensywnego używania, ale nastąpiło to wcześniej, niż przewidują normy jakości. Powodem tego była wadliwość procesu produkcji lub niska jakość tkaniny.

Zobacz: Kto udziela odpowiedzi na reklamację?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »