| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? – cz. 2

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? – cz. 2

Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci? Czym jest niezgodność towaru z umową? Przeczytaj.

Jak zostało to już stwierdzone w części pierwszej uprawnienia reklamacyjne na podstawie ustawy trwają przez dwa lata od daty wydania towaru. Kiedy jednak zachodzi sytuacja, w której reklamacja powinna być uznana?

Niezgodność towaru z umową

Wokół uprawnień reklamacyjnych narosło wiele mitów, jak również dużo niedopowiedzeń. Jednym z nich jest kwestia podstawy roszczeń reklamacyjnych. Wielu konsumentów sądzi, iż podstawą reklamacji jest samo wystąpienie wady. Najczęściej można to streścić w stwierdzeniu „skoro produkt ma wadę, to znaczy że sprzedawca musi uznać reklamację”. Otóż nie jest to prawda.

Podstawą roszczeń reklamacyjnych przy sprzedaży konsumenckiej jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Mówi o tym art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Czym jest zatem owa niezgodność towaru z umową?

Niezgodny z umową jest towar, który:

  • nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
  • jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
  • jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzór;
  • nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru, towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Jak wynika z powyższego nie tylko wady uzasadniają wniesienie reklamacji. Tak samo można postąpić, jeżeli niezgodność wynika ze składanych publicznie zapewnień przez sprzedawcę lub producenta. Sam towar może być bez zarzutu, ale jeżeli nie posiada tych cech, o których producent zapewniał, chociażby na opakowaniu, wtedy zachodzi podstawa do uwzględnienia reklamacji.

Chwila wydania

Samo stwierdzenie niezgodności towaru nie musi jednak oznaczać, że nasza reklamacja powinna zostać uznana. Istotne jest również to, że niezgodność towaru z umową istnieje już w chwili wydania towaru.

Cykl WieszJaka: Co musisz wiedzieć o reklamacji?

To istotna wiadomość. Niezgodność, jako wada fizyczna, może powstać po zakupie i bez przyczyny, która tkwiła w towarze wcześniej. Reklamacja zaś jest tylko wtedy uzasadniona, gdy dotyczy niezgodności istniejącej już w chwili wydania, chociażby nie była ona jeszcze widoczna.

Niezgodnością może być wadliwy proces produkcji produktu, który objawi się w skutkach dopiero po jakimś czasie użytkowania. Przyczyna zatem istnieje już w chwili, gdy towar powstał. Z drugiej strony np. przetarcie dżinsów to również wada. Ale jeżeli została spowodowana tym, że spodnie były prane w zbyt dużej temperaturze, a wśród przyczyn wady nie ma takich, które istniały już w chwili wydania towaru, reklamacja nie powinna zostać uwzględniona.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Sakowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »