| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czego można żądać przy reklamacji towaru?

Czego można żądać przy reklamacji towaru?

Jeżeli zakupiony przez nas produkt zawiera wady, wtedy też będzie mogli udać się do sprzedawcy z reklamacją. Roszczenia konsumentów w takiej sytuacji są jednak ograniczony jedynie do żądania naprawy lub wymiany.

Reklamacja

Reklamacja jest podstawowym uprawnieniem każdego konsumenta. Przysługuje niezależnie od tego, czy przy zakupie produktu zostanie nam wręczona gwarancja. Uprawnienia do reklamacji wynikają z przepisów ustawy, a sprzedawca nie ma prawa nam ich ograniczać. Gwarancja sama w sobie jest zaś jedynie dodatkowym uprawnieniem.

Uprawnienia do reklamacji w przypadku sprzedaży konsumenckiej różnią się od tych, jakie przysługują kupującemu na podstawie rękojmi z umowy sprzedaży. Przypomnijmy, iż w sytuacji gdy kupującym jest konsument, a sprzedawcą przedsiębiorca, wtedy też przepisy o rękojmi będą wyłączone a w ich miejsce wchodzą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

W sytuacji gdy umowa zostaje zawarta między dwoma prywatnymi osobami , wtedy też zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi. Jeżeli kupującym jest konsument, a sprzedawcą przedsiębiorca, wtedy też taka sprzedaż będzie konsumenta, a zastosowanie będą miały, zamiast kodeksowej rękojmi, przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zobacz serwis: Reklamacje

Żądania konsumenta

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tejże ustawy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo nieodpłatną wymianę.

Jak zatem wynika z powołanego przepisy udając się do sprzedawcy z reklamacją pierwszy raz możemy domagać się jedynie naprawy albo wymiany. Wybór przy tym należy do nas. Jeżeli nie interesuje nas naprawa, możemy zażądać wymiany. Wybór ten jest wiążący dla sprzedawcy i powinien uczynić zadość naszemu żądaniu.

Zobacz: Gdzie reklamować zepsutą komórkę?

W pierwszej reklamacji nie ma jednak możliwości żądania zwrotu pieniędzy. Odstąpienie od umowy po którym może nastąpić owy zwrot pieniędzy jest możliwe jedynie wtedy, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, jak również wtedy, gdy sprzedawca nie uczynił zadość roszczeniu kupującego w odpowiednim czasie, albo gdyby wymiana narażała konsumenta na znaczne niedogodności.

Konsumentowi może w reklamacji domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie ma prawa domagać się od razu przy pierwszej reklamacji zwrotu pieniędzy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Igor Klimkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »