| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czy konsument musi płacić za nieuznaną reklamację?

Czy konsument musi płacić za nieuznaną reklamację?

Przepisy prawa gwarantują konsumentom bezpłatną naprawę lub wymianę w przypadku uznania reklamacji. Co jednak w sytuacji, gdy reklamacja nie zostanie uznana? Czy konsumenta obciążają koszta nieuzasadnionej reklamacji?

Pytanie o tę kwestię co rusz pojawiają się na naszym forum. Wielu użytkowników odbiera to jako próbę zniechęcenia do dochodzenia własnych praw. „Mój telefon się zepsuł, więc poszłam do sklepu z reklamacją. Pani za ladą stwierdziła, że reklamację może przyjąć, ale jeżeli okaże się nieuzasadniona, wtedy to ja poniosę koszty dostarczenia do serwisu” pisze jedna z naszych użytkowniczek.

Problem nie wydaje się błahy. Takie postanowienia umowne, obarczające konsumenta kosztami za nieuzasadnioną reklamację można spotkać u wielu przedsiębiorców. Zanim zatem złożymy reklamację, będziemy musieli się zastanowić, czy opłaca nam się podjąć ryzyko poniesienia kosztów.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Niedozwolona klauzula umowna

Tylko, czy takie postanowienia umowne są zgodne z prawem? Na szczęście nie. W wyroku z 11 września 2006 r. (sygn. akt XVII AmC 157/05) Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał takie postanowienia umowne za niedozwolone. Sąd zakwestionował klauzulę o następującym brzmieniu: "W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu".

Jeżeli twój sprzedawca stosuje klauzulę wpisaną do rejestru klauzul niedozwolonych, to narusza zbiorowe interesy konsumentów, co wynika z art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W takim wypadku może podlegać karze finansowej. W odniesieniu do konsumentów postanowienia niedozwolone nie wywołują skutków prawnych.

Reklamacja jest bezpłatna

Nie ulega zatem wątpliwości, iż obarczanie konsumenta kosztami postępowania reklamacyjnego jest niezgodne z prawem. Takie zapisy naruszałyby prawo do reklamacji, prowadząc do jego ograniczenia. Sama reklamacja jest dla konsumenta bezpłatna w przypadku jej uwzględnienia. Konsument nie ponosi dodatkowych kosztów przy wymianie towaru, nawet jeżeli nowy produkt jest już sprzedawany po droższej cenie. Także koszty transportu, demontażu, czy ponownego montażu poniesie sprzedawca.

Co jednak istotne, bezpłatna jest już sama procedura reklamacyjna i to niezależnie od tego, czy w jej wyniku reklamacja zostanie uwzględniona, czy nie. 

Zobacz: Nie opłaca się zwlekać z reklamacją

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »