| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację do rozpatrzenia, dać odpowiedź klientowi oraz uczynić zadość jego roszczeniu, jeżeli jest zasadne. Ile jednak czasu powinna trwać procedura reklamacyjna?

Prawa konsumenta

Uprawnienie do reklamacji jest jednym z podstawowych praw każdego konsumenta. Każdy z nas ma świadomość, że jeżeli otrzyma od sprzedawcy wadliwy towar, będzie mógł się udać do niego z roszczeniem. Pytanie tylko w jakim czasie sprzedawca musi na naszą reklamację odpowiedzieć.

Zobacz: Nie opłaca się zwlekać z reklamacją

Terminy przy reklamacji

Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Stanowi o tym art. 4 ustawy.

Przepisy ustawy wskazują także w jakim czasie sprzedawca powinien odpowiedzieć konsumentowi na reklamację. Zgodnie z art. 8 ust. 3 jest to 14 dni. Jeżeli w tym czasie sprzedawca nie powiadomi konsumenta o tym, czy reklamacja jest przyjęta lub odrzucona, uważa się iż zgodził się z żądaniem konsumenta. Ten zaś tym samym ma roszczenie o wykonanie reklamacji. Konsekwencją nie udzielenia odpowiedzi na reklamację jest uznanie go za uzasadnione. Przedsiębiorca uchybiając obowiązkowi ustosunkowania się do żądania kupującego i uznaje fakt niezgodności towaru z umową oraz zgadza się na załatwienie reklamacji zgodnie z żądaniem w niej zgłoszonym.

Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument może domagać się albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany towaru. Nie może domagać się od razu zwrotu pieniędzy.

Należy przy tym pamiętać, iż chodzi tutaj nie o 14 dni roboczych, a zwykły termin dwóch tygodni.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację

Termin wykonania reklamacji

O ile jednak ustawa określa termin na udzielenie odpowiedzi, o tyle oszczędnie wypowiada się co do terminu na wykonanie reklamacji. Z treści art. 8 ustawy można jedynie stwierdzić, iż reklamacja, a ściślej uczynienie zadość żądaniu reklamacyjnemu powinno być dokonane w odpowiednim czasie.

Taka regulacja nie może dziwić. O ile bowiem naprawa butów jest czynnością niezbyt skomplikowaną o tyle naprawa sprzętu elektronicznego może wymagać czasu (potrzebnego np. na sprowadzenie odpowiednich części).

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Należy jednak pamiętać, iż sprzedawca powinien wykonać reklamację bez zbędnej zwłoki. Nie powinien zatem zwlekać z przekazaniem rzeczy do serwisu gwarancyjnego. Co równie istotne różnie należy oceniać perspektywę czasu przeznaczonego na wykonanie reklamacji z uwagi na charakter roszczenia. Wiadomo, iż naprawa rzeczy trwa dłużej. Z kolei trudno uznać, by taki sam czas sprzedawca mógł przeznaczyć na wymianę towaru, zwłaszcza jeżeli dysponuje nim na składzie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Lubczyńska

Ekspert z firmy Blachy Pruszyński

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »