| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Gwarancja zgubiona, a sprzedawca nie chce przez to przyjąć reklamacji do rozpatrzenia. Taki problem ma wielu konsumentów. Tak naprawdę przy reklamacji wcale nie potrzebujemy gwarancji.

Gwarancja a reklamacja

„Reklamacja towaru jest możliwa jedynie z gwarancją” taką informację możemy przeczytać lub usłyszeć w wielu sklepach. Jest to informacja nie tylko błędna ale również niezgodna z prawem. Przedsiębiorcy, którzy ją przekazują wprowadzają konsumentów w błąd i mogą narazić się na interwencje m.in. UOKiKu.

Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnienie konsumenta. Jest pewnym zobowiązaniem umownym. W dokumencie gwarancyjnym gwarant zobowiązuje się wobec konsumenta dokonać określonych czynności (np. naprawy albo wymiany) w określonych sytuacjach. Niemniej jednak gwarancja wcale nie wyłącza reklamacji z ustawy, która stanowi o podstawowych i nieusuwalnych uprawnieniach konsumenta. Nie ma zatem racji ten sprzedawca, który od swojego klienta będzie domagał się przedstawienia gwarancji, uzależniając od tego przyjęcie roszczenia do rozpatrzenia.

Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Istota gwarancji

Dlaczego jednak sprzedawcy często tak postępują? Tak naprawdę to gwarancja jest w większości wypadków bardziej korzystna dla samego sprzedawcy. Co za tym idzie może być mnie korzystna dla kupującego.

Gwarancja może być bowiem wystawiona zarówno przez sprzedawcę, producenta, jak i osobę trzecią. Przeważnie mamy jednak do czynienia z gwarancją producenta. Dla sprzedawcy zatem reklamacja z gwarancji jest korzystniejsza, jako że adresatem roszczeń jest gwarant (producent). W przypadku roszczeń z ustawy, żądania kierowane są zawsze do sprzedawcy.

Po drugie w odróżnieniu od uprawnień ustawowych, prawa konsumentów w gwarancji mogą ulegać modyfikacji. O ile przy reklamacji z ustawy czas odpowiedzi co do jej zasadności to 14 dni, o tyle w gwarancji może on ulec wydłużeniu. Równie istotne może być ograniczenie praw konsumentów. W ustawie mogą się oni domagać zarówno naprawy jak i wymiany, a ich wybór wiąże sprzedawcę. Tymczasem w gwarancji nie ma przeszkód, by żądania ograniczyć jedynie do naprawy.

Osobną kwestią jest odstąpienie od umowy, co w języku potocznym odpowiada żądaniu zwrotu pieniędzy. Zgodnie z ustawą konsument od umowy może odstąpić już wtedy, gdy pierwsza reklamacja nie przyniosła skutku, a konkretniej, gdy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniu konsumenta. W treści gwarancji bardzo często można się spotkać, iż o odstąpieniu od umowy możemy pomyśleć dopiero po kilku nieudanych reklamacjach.

Pamiętaj! Gwarancja nie wyłącza uprawnień z ustawy. Wyboru podstawy roszczenia dokonuje klient. Jeżeli sprzedawca wprowadza w błąd, narusza on zbiorowe interesy konsumenta.

Zobacz również serwis: Reklamacja

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Profesjonalizm & Pasja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »