| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > W jaki sposób reklamować artykuły spożywcze?

W jaki sposób reklamować artykuły spożywcze?

Kupujący ma prawo zareklamować towar żywnościowy, który jest niezgodny z umową sprzedaży w terminie 3 dni od dnia otwarcia lub dnia sprzedaży. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę przed upływem terminu przydatności lub daty minimalnej trwałości.

Często zdarza się, że zakupione artykuły spożywcze są niezdatne do konsumpcji, wówczas należy koniecznie złożyć reklamację tego towaru. Należy pamiętać, ze towary żywnościowe są specyficznym rodzajem towarów konsumpcyjnych narażonych w większym stopniu na zepsucie. Oznacza to, że ich przydatność znacznie wpływa na zdrowie konsumentów. W sytuacji, gdy produkt jest niezgodny z umową sprzedaży kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów (art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U.2002.141.1176). W odniesieniu do regulacji ustawowej doprowadzenie przez sprzedawcę towaru do stanu zgodnego z umową powinno zostać zrealizowane w pierwszej kolejności. Konsument może żądać wskazanych działań po uprzednim złożeniu sprzedawcy stosownego oświadczenia. Ważne jest, że naprawa bądź wymiana towaru następuje nieodpłatnie w stosunku do kupującego co oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów związanych z tymi działaniami. Jeżeli jednak wymiana towaru jest niemożliwa, wówczas konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, czyli zwrotu pieniędzy.

Zobacz też: Czy sprzedawca może zatrzymać zareklamowany towar?

Specyfika reklamacji towarów żywnościowych

Sprzedawca, który otrzyma reklamację swojego artykułu spożywczego powinien ją rozpatrzyć. Oznacza to bowiem, że nie może odesłać kupującego do producenta czy importera lub powoływać się na regulamin swojego sklepu. W takiej sytuacji konsument w pierwszej kolejności będzie domagać się wymiany wadliwego towaru. Roszczenie kupującego powinno zostać zaspokojone niezwłocznie po złożeniu przez niego reklamacji. Aby łatwiej dochodzić swoich roszczeń konsument powinien przedłożyć sprzedawcy dowód zakupu danego towaru w jego sklepie (czyli paragon). Jeżeli nie jest możliwe dokonanie wymiany towaru, to obniżenie jego ceny musi nastąpić za zgodą obu stron. Punktem wyjściowym do określenia nowej ceny towaru powinna być wartość rynkowa wskazana w dniu zawarcia umowy sprzedaży. Dodatkowo konsument ma prawo odstąpić od umowy, które jest uprawnieniem przysługującym w ostatniej kolejności. Jednakże odstąpienie od umowy jest niemożliwe, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Co do zasady termin reklamacji towaru wynosi dwa miesiące. Jednakże w związku ze specyfiką artykułów spożywczych ze względu na ich trwałości – termin do złożenia reklamacji jest krótszy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »