| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?

Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?

Zagubiony, zniszczony albo opóźniony bagaż to jedne z najczęstszych problemów pasażerów na lotnisku. Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku? Jak odzyskać zagubiony bagaż? Gdzie zgłosić jego opóźnienie lub zniszczenie?

Podstawową regulacją dotyczącą problemu zagubienia/ zniszczenia / opóźnienia bagażu jest Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzona w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1237). To właśnie na jej podstawie poszkodowani pasażerowie są uprawnieni do żądania odszkodowania. Jego maksymalna wysokość nie może przekroczyć około 1000 SDR (tj. około 5000 PLN). Przy zgłoszeniu problemów z bagażem niezbędne będą: bilet lotniczy, odcinek karty pokładowej, kupon nadania bagażu oraz PIR (Property Irregularity Report).

POBIERZ: Wzór pisma reklamacyjnego w języku angielskim

Protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR)

Podstawą dochodzenia odszkodowania jest protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR) oraz dokumenty potwierdzające faktyczną szkodę. Zgodnie bowiem z zasadami ogólnymi prawa cywilnego to na poszkodowanym ciąży obowiązek udowodnienia poniesionej szkody. Wśród dokumentów wskazać należy głównie paragony/ faktury potwierdzające zakup zarówno samej walizki jak i rzeczy w niej się znajdujących. Jako dowód załączyć można również zdjęcia (także te, wykonane telefonem komórkowym) potwierdzające wygląd i stan bagażu oraz wykaz utraconych rzeczy. To do samego pasażera należy bowiem oszacowanie wartości utraconego/ zniszczonego bagażu. Kwota odszkodowania obejmuje również koszt zakupu produktów pierwszej potrzeby, nabytych w trakcie oczekiwania na bagaż. Warto więc zbierać paragony to potwierdzające.

Protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR) wypełnić należy bezpośrednio po zaistnieniu sytuacji, będąc jeszcze na lotnisku.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Reklamacja

Odszkodowania dochodzimy w drodze reklamacji. Warto wskazać terminy, w jakich powinniśmy złożyć takie pismo: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Pismo reklamacyjne kierujemy do przewoźnika. Jeśli korzystamy z usług zagranicznego operatora warto sformułować reklamację w „rodzimym” dla niego języku, a na pewno przynajmniej po angielsku.

Regulamin przewozu

Pomocny okazać się może również regulamin przewozu obowiązujący u danego przewoźnika. Jest to dokument, który wskazuje zasady odpowiedzialności za bagaż. Często przewoźnicy ograniczają swoja odpowiedzialność za cenne przedmioty. Dotyczy to głównie tzw. elektroniki – laptopa czy aparatu fotograficznego.

Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za bagaż podręczny – zabierany na pokład samolotu, (chyba że uszkodzenie/ zaginięcie nastąpiło z jego winy).

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Majszak

Ekspert z zakresu odszkodowań i ubezpieczeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »