| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Jakie obowiązki ma przedsiębiorstwo energetyczne

Jakie obowiązki ma przedsiębiorstwo energetyczne

Pod pojęciem usługi dystrybucji energii elektrycznej należy rozumieć transport energii sieciami dystrybucyjnymi w celu ich dostarczania konsumentom do ich gospodarstw domowych. Podstawą do świadczenia tych usług jest umowa zawierana z przedsiębiorstwem energetycznym. Poprzez taką umowę przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązuje się do dostarczenia odbiorcy energii elektrycznej za określoną opłatą.

Regulacja ustawowa określająca warunki dostępu konsumentów do sieci, kształt umowy o świadczenie dystrybucji energii elektrycznej przez przedsiębiorstwo energetyczne z odbiorcą usług, wzajemne prawa i obowiązki stron takiej umowy, możliwość zgłoszenia reklamacji oraz okoliczności, w których dostawca energii elektrycznej może wstrzymać jej dostawę, przesłanki rozwiązania umowy - znajdują się w ustawie Prawo energetyczne oraz w aktach wykonawczych organów administracji rządowej wydawanych na podstawie ustawy.

Umowa o świadczenie usług dostawy energii elektrycznej

Przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne wiele obowiązków. Najistotniejszy w tym zakresie jest obowiązek zawarcia z konsumentem umowy o świadczenie usług dystrybucji energii, jeżeli tylko istnieją techniczne i ekonomiczne warunki jej dostarczania.

Prawa i obowiązki stron

Umowa o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej przyznaje prawa i nakłada obowiązki zarówno na przedsiębiorstwo energetyczne, jak i na konsumenta.

Przedsiębiorstwo energetyczne

Dla wyrównania roli stron umowy na przedsiębiorcę energetycznego został nałożony szereg obowiązków wzmacniających pozycję konsumenta. Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z umowy jest zaopatrywanie odbiorcy w energię elektryczną w sposób ciągły, niezawodny, przy zachowaniu wymagań jakościowych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Aby było to możliwe, przedsiębiorstwo energetyczne musi utrzymywać należące do niego urządzenia, instalacje oraz sieci elektryczne w prawidłowym stanie.

Przedsiębiorca zobowiązany jest również do:

  • zachowania określonych standardów jakościowych energii (dostarczany odbiorcom końcowym prąd musi mieć odpowiednią moc, napięcie określonej wielkości). Za ich niedotrzymanie przysługują odbiorcom, na ich wniosek, bonifikaty w wysokości określonej w umowie;
  • przyjmowania przez całą dobę reklamacji dotyczących dostarczania energii elektrycznej z sieci;
  • bezzwłocznego usuwania zakłóceń i awarii w dostarczaniu energii elektrycznej, spowodowanych nieprawidłową pracą sieci;
  • udzielania odbiorcom, na ich żądanie, informacji o przewidywanym terminie wznowienia dostaw energii elektrycznej przerwanych z powodu awarii sieci;
  • powiadamiania odbiorców, z wyprzedzeniem, o terminach i czasie planowanych przerw w dostarczaniu prądu oraz ograniczenia przerw w dostawie energii w wypadku awarii do niezbędnego minimum;
  • sprawdzania liczników przez upoważnionego przedstawiciela przedsiębiorstwa energetycznego;
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Donata Hermann-Marciniak

Specjalistka z zakresu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Kadry i Płace na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »