| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > 'Po co drzeć koty?', czyli kampania na rzecz sądów konsumenckich

'Po co drzeć koty?', czyli kampania na rzecz sądów konsumenckich

Jest to hasło kampanii billboardowej, której celem jest promocja stałych polubownych sądów konsumenckich. Patronat nad kampania objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa.

Z badań wynika, że ok. 75% społeczeństwa nie wie o istnieniu polubownych sądów konsumenckich. Z tego powodu UOKiK oraz IH przez najbliższe 2 tygodnie będą promować działalność polubownych sądów konsumenckich. Akcja będzie widoczna na billboardach, które pojawią się w 48 miastach w Polsce.

Większość konsumentów ma niewielką świadomość tego, że w sytuacji spornej z przedsiębiorcą może zwrócić się o pomoc do sądu polubownego. Często sądy te są kojarzone z przesadną i długotrwałą procedurą oraz dużymi kosztami, tak jak to ma miejsce w sądach powszechnych. Wynikiem tego jest tak mały odsetek osób korzystających z sądownictwa polubownego. Przez pierwsze 6 miesięcy 2007 roku złożonych zostało niewiele ponad 1,3 tys. wniosków o polubowne rozpatrzenie sprawy, a w tym samym okresie bieżącego roku konsumenci złożyli aż o 200 wniosków mniej.

Zobacz wzór wniosku

Z drugiej strony istnieje powszechna niechęć przedsiębiorców do sądów polubownych. Wiedząc, że od ich zgody zależy możliwość przeprowadzenia postępowania często po prostu nie godzę się na jego wszczęcie. Licząc tym samym, że konsument poprzestanie na swoich działaniach i nie będzie się mu chciało składać pozwu do sądu powszechnego. Przedsiębiorca natomiast uniknie w ten sposób odpowiedzialności. Warto jednak zwrócić uwagę na wizerunek firmy, który takim działaniem może w oczach konsumentów wiele stracić.

Jakie sprawy

W chwili obecnej istnieje 16 stałych polubownych sądów konsumenckich oraz 15 ośrodków zamiejscowych na terenie całej Polski. Działają one przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. Powołane są do rozpoznawania spraw o prawa majątkowe powstałe w wyniku umów sprzedaży towarów i świadczenia usług konsumentom. Sądy nie rozpatrują spraw dotyczących:

  • banków,
  • ubezpieczycieli,
  • operatorów pocztowych,
  • operatorów telekomunikacyjnych,
  • przedsiębiorców informatycznych,
  • przedsiębiorców naukowo-badawczych,
  • przedsiębiorców edukacyjnych,
  • pośredników finansowych,
  • producentów paliw.

Jak działają sądy konsumenckie

Podstawą do wszczęcia postępowania przez sądy polubowne jest złożenie przez konsumenta wniosku o rozstrzygnięcie sporu. Jest to bezpłatne. W sekretariacie sądów dostępne są specjalne formularze, za pomocą których można złożyć wniosek. Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie jego odpis zostaje doręczony przedsiębiorcy. Ten z kolei ma tydzień na udzielenie odpowiedzi czy zgadza się na przeprowadzenie postępowania mediacyjnego. Należy w tym miejscu przypomnieć, że sąd polubowny może przeprowadzić postępowanie tylko, gdy obie strony (konsument i przedsiębiorca) wyrażą na to zgodę. W przypadku, gdy sprzedający albo usługodawca nie zgodzą się na polubowne rozwiązanie spornej sprawy, to sąd zwraca wniosek konsumentowi.

Moc wyroku

Wyrok i ugoda zawarta przed stałym polubownym sądem konsumenckim mają moc wyroku sądu powszechnego. Nie ma od niego odwołania. Jednakże strona, która nie zgadza się z wydanym wyrokiem może zażądać jego uchylenia i złożyć skargę do sądu powszechnego.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sembox

Agencja search engine marketing

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »