| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Co pijemy, czyli wyniki kontroli kawy i herbaty

Co pijemy, czyli wyniki kontroli kawy i herbaty

Kawa i herbata to jedne z najczęściej i najchętniej spożywanych napojów.  Inspekcja Handlowa przyjrzała się trochę bliżej tym wyrobom. Wyniki kontroli nie są jednak zadawalające.

Realizując ustawowy obowiązek ochrony interesów konsumentów w obszarze rzetelności działania przedsiębiorców oraz jakości środków spożywczych, Inspekcja Handlowa w III kwartale 2008 r. przeprowadziła kontrolę jakości i oznakowania herbat oraz kawy naturalnej i jej ekstraktów na terenie 8 województw: mazowieckiego, lubelskiego, dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, podkarpackiego, lubuskiego.Herbata i kawa są oferowane w handlu w wielu odmianach i markach.

Grunt to udana reklama

Producenci chcąc wygrać z konkurencją, zachęcają konsumentów do nabycia swoich towarów. Nierzadko stosują przy tym nieuczciwe chwyty reklamowe, przypisując produktom specjalne właściwości zdrowotne, bądź walory smakowe. Wymienione praktyki ujawniono podczas poprzednich kontroli przeprowadzonych w 2006 r. (herbata) i 2007 r. (kawa). Stwierdzono wtedy, że opakowania co czwartej partii herbaty i co dziesiątej kawy posiadały oznaczenia niezgodne z przepisami, w tym znaczną część nieprawidłowości stanowiło wprowadzanie w błąd konsumentów co do składu i właściwości leczniczych herbat. Wady jakości ujawniono natomiast w 15% ocenionych próbek herbaty i w 10% - kawy. W przypadku kawy stwierdzano jej zafałszowania innymi składnikami pochodzenia roślinnego.

Co z oznakowaniem

Celem obecnej kontroli było wyeliminowanie z obrotu herbaty i kawy o niewłaściwej jakości, oznakowanych w sposób uniemożliwiający konsumentom uzyskanie pełnej informacji o produkcie, niewłaściwie przechowywanych, a także ocena przestrzegania zasad obrotu tymi produktami. Skontrolowano 105 placówek handlowych, w tym:

  • 15 hurtowni,
  • 44 sklepy należące do wielkopowierzchniowych sieci handlowych,
  • 46 mniejszych sklepów z artykułami spożywczymi.

Sprawdzono ogółem 1 201 partii herbat (czarnych, owocowych, ziołowych) i kawy (mielonej, ekstraktów kawy), z których do badań laboratoryjnych pobrano 377 próbek. Zakwestionowano z różnych powodów 203 partie (17%).

Szczegółowe dane

Do najistotniejszych lub występujących w najszerszym rozmiarze nieprawidłowości należały:

  • nieprawidłowo oznakowane towary w 16% ocenionych partii: w 20,0% partii herbat i w 9,6% - kawy;
  • niezgodne z deklaracją producentów jakościowe parametry w 9% zbadanych próbek wyrobów: w 10,2% próbek herbaty i 6,8% - kawy.

W zakresie jakości najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w ekstraktach kawy (32%) i herbacie czarnej (11,5%). W niektórych kawach stwierdzano dodatek obcych składników roślinnych, herbaty czarne kwestionowano przede wszystkim ze względu na wady wskazujące na niewłaściwą jakość surowca oraz zanieczyszczenia.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

inFakt

inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »