| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Jak działają placówki pocztowe

Jak działają placówki pocztowe

Na usługi pocztowe narzekamy dość często. Składamy reklamacje, skargi, żądamy odszkodowań. Aż w końcu zainteresował się tym Urząd Komunikacji Elektronicznej, który przeprowadził kontrolę funkcjonowania agencji pocztowych Poczty Polskiej na terenie kraju. Kontrola przeprowadzona była pod koniec 2008 r.

Państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Poczta Polska (ppup Poczta Polska) wykonując swoją działalność na terenie kraju korzysta z własnej rozległej sieci placówek. Od kilku lat przedsiębiorstwo dąży do obniżania kosztów funkcjonowania tej sieci przekształcając swoje placówki w agencje pocztowe, które w rozumieniu przepisów prawa pocztowego są placówkami operatora.

Przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w okresie od 6 do 24 października 2008 r. kontrola funkcjonowania 160 wybranych agencji pocztowych (w tym 32 zlokalizowanych w miastach i 128 działających na terenach wiejskich) miała na celu uzyskanie informacji na temat zakresu i jakości świadczonych w tych placówkach usług pocztowych, w tym w szczególności usług o charakterze powszechnym.

Zainteresowanie Prezesa UKE funkcjonowaniem agencji pocztowych wynika z faktu, że placówki te najczęściej powstają w miejsce likwidowanych urzędów pocztowych, a co za tym idzie powinny świadczyć wszystkie usługi, do których świadczenia zobowiązana jest Poczta Polska w celu zapewnienia wszystkim klientom dostępu do usług powszechnych na jednolitym poziomie na terenie całego kraju.

Przeprowadzona kontrola wykazała, że:

  • na 160 agencji świadczących usługi pocztowe, zarówno na wsi jak i w mieście, nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie;
  • podobnie jak stwierdzono to w ubiegłym roku, agencje pocztowe w bardzo małym stopniu realizują usługi polegające na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych określonych w przekazach (ok. 16 % skontrolowanych placówek);
  • praktycznie wszystkie skontrolowane agencje pocztowe świadczą usługi w zakresie przyjmowania do doręczenia przesyłek listowych zwykłych oraz poleconych do 2.000 g;
  • w przypadku świadczenia pozostałych usług wskaźniki kształtowały się na poziomie od ok. 15% do 85 %. Spośród nich najwięcej (85%) agencji świadczy usługę polegającą na przyjmowaniu paczek pocztowych do 10 kg. Najmniej agencji pocztowych (15,6%) świadczyło usługę polegającą na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych z przekazów pocztowych;
  • w skontrolowanych w 2008 roku agencjach pocztowych odnotowano nieznaczną poprawę w zakresie przyjmowania awizowanych przesyłek w porównaniu do skontrolowanych agencji pocztowych w roku 2007;
  • skontrolowane agencje pocztowe, biorąc pod uwagę tygodniowy cykl pracy, najczęściej czynne są w przedziale do 20 godzin na tydzień oraz w przedziale od 21 do 30 godzin (w ok. 38 % przypadków). Od 31 do 40 godzin usługi świadczone były przez ok. 18 % , od 41 do 50 godzin przez ok. 6% oraz powyżej 51 godzin tygodniowo przez ok. 2% skontrolowanych agencji;
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »