| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Jak kupować przez internet

Jak kupować przez internet

Często zawieramy umowy przez internet. Na co zwrócić uwagę przed wysłaniem wypełnionego formularza zamówienia? Czy można wycofać się z niesatysfakcjonującej transakcji? Jakie ryzyko wiąże się z nabywaniem rzeczy w sieci?

Internauta jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie oferowanego towaru w Internecie powinien dysponować pakietem informacji o przedsiębiorcy, z którym będzie zawierał umowę na odległość. Prawo konsumenckie nakazuje, aby powyższe informacje były sformułowane w języku polskim, w sposób jednoznaczny, zrozumiały i łatwy do odczytania.

Umowa zawarta przez internet nie może nakładać na konsumenta bezwzględnego obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia, czyli przed dostawą zamówionego towaru.

Zobacz również: Reklamacje

Jak wycofać się z zawartej transakcji ?

Konsument, który zawarł już umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn i bez uzasadniania swojej decyzji. Oznacza to, że po otrzymaniu zamówionego towaru i po zapoznaniu się z nim w rzeczywistości już nie tylko wirtualnej, internetowy nabywca może wycofać się z transakcji bez żadnego ryzyka. Warto podkreślić, że przedsiębiorca nie może zastrzegać, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy tylko za zapłatą oznaczonej sumy pieniężnej (tzw. odstępne). Aby skutecznie odstąpić od umowy należy sporządzić i wysłać stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, licząc od dnia wydania rzeczy. Zwrot zapłaconej ceny w zamian za odesłanie towaru powinien nastąpić niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie czternastu dni od dnia skutecznego odstąpienia.

Należy zawsze zachować dowód nadania pisma na wskazany w Internecie adres przedsiębiorcy. Do skutecznego odstąpienia od umowy zawartej na odległość wymagane jest bowiem pisemne oświadczenie konsumenta wysłane przedsiębiorcy przed upływem dziesięciu dniu od dnia otrzymania towaru.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Co to jest „klauzula celofanowa” ?

W niektórych przypadkach nabycia towarów przez internet konsumentowi nie przysługuje chroniące go prawo odstąpienia, choć niektórzy sprzedawcy nawet i wtedy mogą zgodzić się na zwrot towaru. Przykładowo: prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi po usunięciu oryginalnego opakowania w przypadku nabycia nośnika z nagraniem audiowizualnym (np. film na DVD). Jest to tzw. klauzula celofanowa chroniąca sprzedawców przed odsyłaniem przez nierzetelnych konsumentów płyt CD lub DVD po ich rozpakowaniu, a niekiedy nawet po nielegalnym skopiowaniu ich treści. Również prenumerata czasopism chroniona jest zakazem odstępowania od umowy. Należy zatem przed zawarciem umowy gruntownie rozważyć, czy np. zamówienie rocznego dostarczania określonego czasopisma jest podyktowane rzeczywistą potrzebą internauty, czy też wynika jedynie z chwilowej fascynacji beztroskim klikaniem w świecie on line.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »