| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Jak kupować przez internet

Jak kupować przez internet

Często zawieramy umowy przez internet. Na co zwrócić uwagę przed wysłaniem wypełnionego formularza zamówienia? Czy można wycofać się z niesatysfakcjonującej transakcji? Jakie ryzyko wiąże się z nabywaniem rzeczy w sieci?

Umowy zawierane na odległość

Prawo cywilne posługuje się pojęciem umów zawieranych na odległość. Cechą charakterystyczną wskazanych kontraktów jest to, że są to umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron. Strony wymieniają zgodne oświadczenia woli (z jednej strony konsument oświadcza „kupuję”, z drugiej zaś strony przedsiębiorca potwierdza „sprzedaję”) przy wykorzystaniu rozmaitych środków porozumiewania się na odległość, do których między innymi należą najbardziej popularne: elektroniczny formularz zamówienia lub tradycyjna poczta elektroniczna. Nie każda umowa zawarta przez internet będzie w świetle prawa cywilnego umową zawieraną na odległość: nieodzowne jest bowiem, aby kontrahentem konsumenta był przedsiębiorca. Umowa zawarta przez internet z osobą fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą (np. nabycie skutera od osoby fizycznej, która w Internecie zamieściła jednorazową ofertę zbycia) będzie zwykłą umową sprzedaży, do której zastosowanie znajdzie Kodeks cywilny, a nie szczególna regulacja ustawy z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów.

Przed wysłaniem formularza zamówienia lub potwierdzeniem zakupu przez e-mail należy sprawdzić, czy internetowy sprzedawca jest przedsiębiorcą.

Obowiązki informacyjne przed zawarciem umowy

Ze względu na ochronę konsumenta już na etapie przed zawarciem umowy przez internet prawo nakłada na wirtualnych sprzedawców obowiązki informacyjne. Internauta powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość (np. opis w postaci baneru elektronicznego lub wiadomość e-mail) najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:
1. danych identyfikujących internetowego sprzedawcę (imię i nazwisko lub nazwa, adres zamieszkania lub siedziba przedsiębiorcy oraz urząd gminy lub sąd gospodarczy, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy pod przypisanym mu numerem);
2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu (np. wskazanie wysokości i sposobu zapłaty ceny, warunków dostawy, zaprezentowanie parametrów oferowanych towarów, zamieszczenie zdjęć oraz opisu cech charakterystycznych);
3. cenie obejmującej wszystkie jej składniki (jak. np. cło, o ile nabywamy towar spoza europejskiego obszaru celnego);
4. zasadach zapłaty ceny (np. czy istnieje możliwość zapłaty ceny w ratach);
5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
6. prawie odstąpienia od umowy;
7. miejscu i sposobie składania reklamacji.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tooba.pl

Projekty domów gotowych i garaży

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »