| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Kiedy promocje są nieuczciwe?

Kiedy promocje są nieuczciwe?

Przed przedsiębiorcami starającymi się przekonać do zakupu za pomocą fikcyjnych przecen, czy też pseudopromocji, konsumenci są chronieni.

Przydatna może być zwłaszcza ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Za nieuczciwą praktykę rynkową należy uznać działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami lub w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta (np. zamiast powstrzymania się od zakupu, może nakłonić do zakupu). Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności taką, która wprowadza błąd.

Promocje łamią prawa konsumenta

Przedsiębiorcy starając się nakłonić konsumenta do zakupu, często chwytają się rozmaitych narzędzi marketingowych. Jednym z podstawowych oręży w walce o klienta są promocje. Niestety nierzadko zdarza się, że mają one na celu skłonienie do zakupu w nie do końca uczciwy sposób.

W takiej sytuacji mamy do czynienia z nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Ich przykładowy katalog zawiera art. 7 w/wym. ustawy.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Pseudopromocja

Podstawowym skojarzeniem słowa „promocja” jest niemal dla każdego z nas korzyść cenowa. W powszechnym przekonaniu towary promocyjne powinny być tańsze, niż te oferowane po cenach normalnych. Jest to zatem podstawowa zasada, której powinni przestrzegać przedsiębiorcy.

Wszelkie sytuacje w których cena promocyjna nie różni się niczym od ceny oferowanej przez przedsiębiorcę w normalnej ofercie, stanowią więc nieuczciwą praktykę rynkową i są zabronione.

Sklep reklamuje się zapraszając klientów na promocyjny dzień. Jak się okazało cena promocyjna niczym nie różni się od ceny produktu sprzedawanej przed lub też po promocji.

Podobnie będzie w przypadku sztucznego wywołania efektu promocji.

Sprzedawca w celu przeprowadzenia promocji najpierw podwyższył ceny, by w czasie promocji obniżyć je do wysokości sprzed podwyżki.

Co istotne nieuczciwą praktyką rynkową będzie również sytuacja, w której sprzedawca na promocję przeznaczył ilość produktów nieproporcjonalnie małą do skali działań marketingowych.

Co może konsument?

W sytuacjach, gdy praktyka rynkowa przedsiębiorcy narusza interesy konsumenta, ten może podjąć stosowne działania. Przede wszystkim może skierować sprawę do sądu.

Zobacz również: Nieuczciwe promocje – jakie uprawnienia mają konsumenci

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Baszczyński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »