| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Jakie są obowiązki sprzedawcy?

Jakie są obowiązki sprzedawcy?

W polskim prawie konsument został uprzywilejowany w stosunku do sprzedawcy. Właściciele sklepów powinni pamiętać o dopełnieniu obowiązków, które ciąża na nich w związku ze sprzedażą konsumencką.

Umowa poza lokalem przedsiębiorstwa

Ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa mamy do czynienia zazwyczaj w przypadku akwizycji i różnego rodzaju prezentacji towarów dokonywanych w domach lub na ulicy. Sprzedawca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, ma obowiązek okazania dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości.

Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie klienta o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i wręczenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

Prawo do odstąpienia od umowy

Ustawa przyznaje konsumentom kupującym na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Aby odstąpienie było skuteczne, konsument powinien złożyć oświadczenie na piśmie, w którym nie musi podawać przyczyn rezygnacji z zakupu. Sprzedający nie może zastrzec, że odstąpienie od umowy jest zależne od zapłaty oznaczonej sumy (odstępne).

W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Dotychczasowe świadczenia ulegają zwrotowi, który powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Gwarancja

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiana na nowy. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, takich jak kosztów demontażu, dostarczenia, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

Sprzedawca nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Wszelkie wywieszki czy inne zastrzeżenia sprzedawcy informujące, że nie przyjmuje się reklamacji, nie wiążą konsumentów.

W przypadku zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania konsumenta. Decyzja o uwzględnieniu lub nieuwzględnieniu reklamacji powinna zostać dostarczona klientowi na piśmie, np. listem poleconym. Jeśli w przewidzianym terminie sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta to przyjmuje się, że uznał reklamację. Reklamacja powinna być załatwiona w odpowiednim czasie, brak jest dokładnego określenia terminu w przepisach. 

Zobacz serwis: Reklamacje

Nieuwzględnienie reklamacji

Sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację jeśli uważa, że towar jest zgodny z umową. Jeżeli reklamacja została złożona przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru konsumentowi, to obowiązek wykazania podstaw jej nieuwzględnienia należy do sprzedawcy. Jeśli natomiast reklamacja została zgłoszona po upływie 6 miesięcy, ciężar dowodu spoczywa na konsumencie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Targowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »