| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Reklamacja: czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?

Reklamacja: czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jedną z takich przydatnych informacji jest odpowiedź na pytanie, czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przewiduje specjalną ochronę dla osób, które stwierdziły niezgodność w terminie 6 miesięcy od dnia wydania towaru. Wtedy to kupujący korzysta z domniemania niezgodności towaru z umową, istniejącej już w chwili wydania, co oznacza że istnienie odpowiedzialności sprzedawcy jest domniemane. A zatem w sytuacji spornej, przy braku przekonujących dowodów ze strony przedsiębiorcy, sąd skłoni się do przyznania racji konsumentowi.

Wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Co z tego wynika?

Domniemanie niezgodności towaru z umową jest podstawą reklamacji w przypadku stwierdzenia, że niezgodność ta istniała już w chwili wydania towaru. Takie stwierdzenie najczęściej będzie wymagało wiadomości specjalnych, czy opinii biegłego. Zgodnie z art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. W takiej sytuacji udowodnienie odpowiedzialności sprzedawcy spoczywa na konsumencie.

Z tego punktu widzenia domniemanie z art. 4 ustawy jest dużym udogodnieniem. Jeżeli niezgodność towaru z umową zostanie stwierdzona w terminie 6 miesięcy od daty zakupu, wtedy też ciężar dowodowy będzie spoczywał na sprzedawcy. Z powodu tego, że w takiej sytuacji istnienie niezgodności towaru już w chwili jego wydania jest domniemywana, to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że jest inaczej. Jeżeli to mu się nie uda, nasze roszczenie powinno być zasądzone.

Zobacz serwis: Reklamacje

Kiedy składać reklamację?

Warto pamiętać o tym, że przepis art. 4 mówi o stwierdzeniu (czyli zauważeniu) niezgodności w terminie 6 miesięcy, a nie o złożeniu w tym terminie reklamacji. To oznacza, że z domniemania może korzystać reklamacja złożona także po upływie tego okres. Zgodnie bowiem z art. 9 kupujący ma 2 miesiące od stwierdzenia na wniesienie reklamacji. Należy jednak zaznaczyć, że niezgodność została stwierdzona przed upływem 6 miesięcy.

Zobacz: Czy gwarancja wyłącza reklamację?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Woźniakowski

Expert zajmujący się problematyką Zarządzania Zasobami Ludzkimi od ponad 20 lat. Wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, były wieloletni pracownik naukowy Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W przeszłości przez wiele lat pracował jako menedżer i konsultant takich międzynarodowych firm doradczych, jak Ernst & Young, Capgemini, Hay Group i Deloitte. Obecnie jest Partnerem w firmie doradczej WorkNet. Główna specjalizacja to projektowanie i wdrażanie systemów motywacji, Zarządzanie Zmianami Organizacyjnymi, zwiększanie potencjału innowacyjności firm i optymalizacja zatrudnienia. Entuzjasta metody Action Learning wykorzystywanej do zespołowego rozwiązywania problemów organizacyjnych i zarządzania wiedzą w organizacji. Autor wielu publikacji na tematy związane z HR, występował na licznych konferencjach i seminariach poświęconych problematyce HR. Wspiera firmy w zarządzaniu ryzykami personalnymi pokazując sprawdzone rozwiązania na przeciwdziałanie mobbingowi czy zagrożeniu szeroko rozumianą dyskryminacją.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK