| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 1

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 1

Przypadki oszukiwania przy sprzedaży są dość częste. Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Nieprawdziwe informacje

Aby zachęcić  konsumentów do zakupu towaru sprzedawcy często sięgają po nie do końca uczciwe argumenty. Podwyższona jakość, dodatkowe zabezpieczenia, wieloletnia możliwość korzystania z serwisu reklamacyjnego, czy też korzystna finansowo oferta – to zachęty które mają nas skłonić do zakupu konkretnego produktu.

Problem powstaje wtedy, gdy część z zapewnień sprzedawcy okazuje się nieprawdą. Takich historii można znaleźć mnóstwo na stronach naszego forum. „Sprzedawca reklamował swój produkt jako najtańszą ofertę na rynku, która będzie aktualna jeszcze tylko przez kilka dni. Po zakupie okazało się to nieprawdą” pisze jeden z użytkowników. W innym wypadku z kolei sprzedawcy obiecują dodatkowe usługi związane z produktem, które w rzeczywistości nie mają miejsca. „Sprzedawca reklamował, iż sprzedaje produkt zabezpieczony kilkuletnią gwarancją producenta. Po zakupie okazało się, że gwarancji nie ma. Sam sprzedawca utrzymuje, iż w moim przypadku gwarancja nie obowiązuje” żali się z kolei inna użytkowniczka.

Zobacz serwis: Sprzedaż towarów

Co zrobić, gdy sprzedawca oszukuje?

W takiej sytuacji rodzi się pytanie co można zrobić z nieuczciwym sprzedawcą? Z jakich uprawnień skorzystać i na jakie przepisy się powołać?
Odpowiedzi udziela ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Art. 3 tej ustawy zakazuje stosowania takich praktyk rynkowych, które są nieuczciwe. Dość ogólne stwierdzenie jest precyzowane w dalszej części ustawy. Zgodnie z art. 4 praktyka rynkowa jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe konsumenta.

Ze zniekształceniem zachowania klienta będziemy mieli do czynienia, gdy pod wpływem sprzecznego z dobrymi obyczajami działania lub zaniechania sprzedawcy poweźmie decyzję o zakupie, czego inaczej by nie uczynił.

Jak wskazuje nam art. 4 ust. 2 tej ustawy nieuczciwą praktyką rynkową będzie w szczególności działanie lub zaniechanie wprowadzające w błąd.

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 2

Kiedy sprzedawca wprowadza w błąd?

Z powyższego wynika, iż wprowadzanie w błąd konsumentów stanowi zakazaną praktykę rynkową. Kiedy jednak należy uznać dany przypadek za wprowadzenie w błąd? Odpowiedzi dostarcza art.5 ustawy, zgodnie z którym praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.

Wśród typowych praktyk wprowadzających w błąd ustawa wymienia m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, czy nawet rozpowszechnianie prawdziwych informacji ale w sposób, który może wprowadzi w błąd.

Podsumowanie

Wprowadzenie w błąd konsumenta będzie nieuczciwą praktyką rynkową. W takiej sytuacji poszkodowani konsumenci mogą powoływać się na ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jakie jednak uprawnienia przysługują konsumentom na podstawie tej ustawy? O tym czytaj w części drugiej.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »