| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 2

Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 2

Wprowadzenie konsumenta w błąd stanowi nieuczciwą praktykę rynkową . Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca przedstawił nieprawdziwe informacje? Jakimi prawami dysponujemy i na co się powołać?

Prawa konsumentów

Jak zostało to już powiedziane w części pierwszej wprowadzenie w błąd stanowi przejaw nieuczciwych praktyk rynkowych. W rozumieniu prawnym przez praktykę rynkową będziemy rozumieć działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenia lub informacje handlową (np. reklamę), które są bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktów.

Samo wprowadzanie w błąd jest niedozwolone gdy powoduje zniekształcenie zachowań konsumentów. Innymi słowy na podstawie błędnych informacji konsumenci podejmują decyzje (np. o zakupie), których inaczej by nie podjęli.

Takie działania mogą w szczególności dotyczyć istnienia produktu, jego rodzaju lub dostępności.

Zobacz serwis: Sprzedaż towarów

Wprowadzeniem w błąd będzie informacja, iż sprzedawany produkt jest unikalny i nie ma swojego odpowiednika na rynku.

Innym przejawem dezinformacji konsumenta będzie błędne poinformowanie go o prawach konsumenta, w szczególności o prawie do naprawy lub wymiany produktu albo o prawie do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy.

Wprowadzeniem w błąd będzie poinformowanie klienta, iż reklamacja zostanie przyjęta do uwzględnienia tylko razem z gwarancją. Przepisy prawa konsumenckiego w przypadku udzielenia gwarancji nie wyłączają uprawnień wynikających z ustaw. Konsument może zatem skorzystać zarówno z gwarancji jak i ustawy. Decyzja należy do niego.

Jakie roszczenia nam przysługują?

Naruszenie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym otwiera przed konsumentami określone możliwości działania. Ustawa daje bowiem konsumentom samodzielne instrumenty dochodzenia swoich praw. Zgodnie z art. 12 tejże ustawy można żądać m.in.

  • zaniechania tej praktyki;
  • usunięcia skutków tej praktyki;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał? cz. 1

Przede wszystkim jednak zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 4 konsument może domagać się naprawienia szkody, jak również unieważnienia umowy wraz z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu.

Roszczenia te będą kierowane w przypadku, gdy szkoda pozostaje w związku przyczynowym ze stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych. Chodzi zarówno o szkody poniesione, jak i utratę spodziewanych korzyści (lucrum cessans)

Z utratą spodziewanych korzyści będziemy mieli do czynienia m.in. gdy nieuczciwa praktyka rynkowa polega na twierdzeniu, iż nabycie produktu jest w stanie zwiększyć szanse albo gwarantuje wygraną w loterii.

Istotną możliwością jest zwłaszcza roszczenie o unieważnienie umowy oraz zwrot świadczeń. Konsument może domagać się w powództwie unieważnienia umowa oraz zwrotu zapłaconej sprzedawcy ceny.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

KnowBox Szkolenia

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »