| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Zakup towaru na prezentacji

Zakup towaru na prezentacji

Coraz częstszą  formą dokonywania zakupów jest nabywanie rzeczy na prezentacji, czyli poza lokalem przedsiębiorstwa. Firmy zapraszają swoich wybrańców na specjalny pokaz czy wycieczkę, tylko po to by sprzedać im swoje produkty.

Żeby wyjść naprzeciw klientom firmy stosują różne sztuczki. Niektóre z nich w ramach urozmaicenia swoich usług organizują specjalne wyjazdy albo ekskluzywne pokazy, prezentacje, na których przedstawiają swoje oferty sprzedażowe albo odwiedzają potencjalnych klientów w ich domu. Zawarcie umowy, podczas której uczestniczą jednocześnie dwie strony sprzedaży, ale nie odbywają się w siedzibie, oddziale, zakładzie przedsiębiorcy nazywają się umowami poza lokalem przedsiębiorstwa

Co to jest lokal przedsiębiorstwa

Lokal przedsiębiorstwa jest miejscem, które zostało przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej. W dużych firmach istnieje specjalnie wyodrębniony dział - Biuro Obsługi Klienta. W przypadku małych przedsiębiorców takiego uszczegółowienia nie ma, dlatego też za lokalem przedsiębiorstwa stanowi zazwyczaj sam sklep.

Obowiązki sprzedawcy przed zawarciem umowy

Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, okazuje przed jej zawarciem dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. W razie zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy zawierający umowę okazuje ponadto dokument potwierdzający swoje umocowanie

Sprzedawca, który zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem poinformować go na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.

Tytułowe umowy można zawierać również na zorganizowanym poza lokalem przedsiębiorstwa zbieraniu ofert konsumentów w czasie odwiedzin przedsiębiorcy lub osoby działającej w jego imieniu w miejscu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo w innym miejscu jego prywatnego pobytu.

Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady. Nie uznaje się za umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa umowy:

1) o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia;

2) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta;

3) powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO;

4) o prace budowlane;

5) dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych;

6) ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji;

7) dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

WebHat

WebHat to prężnie rozwijająca się firma tworząca interaktywny video e-learning.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »