| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim

Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim

Kupno - sprzedaż to jedna z najpopularniejszych umów zawieranych na rynku. Ze względu na to jaki jest jej cel i charakter może być ona uregulowana innymi przepisami. Ze sprzedażą konsumencką mamy do czynienia, gdy stronami są przedsiębiorca i konsument.

Umowa sprzedaży konsumenckiej to umowa, w której sprzedający jest przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem. Przedsiębiorcą jest podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą i jest wpisany do właściwego rejestru. Konsumentem natomiast jest osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnych w celu niezwiązanym z jej działalnością zapadową lub gospodarczą.

Przepisy dotyczące umowy sprzedaży konsumenckiej nie będą więc miały zastosowania w przypadku zawarcia umowy przez dwie osoby fizyczne, np. nabycie na Allegro telefonu komórkowego od osoby, która nie ma firmy i nie czerpie stałych dochodów z tego typu działalności. Wyłączenia dotyczą również transakcji między dwoma przedsiębiorcami, np. gdy producent sprzedaje swoje produkty do sklepów detalicznych albo spółka prawa handlowego nabywa usługi od innej spółki.

Określenie stron umowy ma istotne znaczenie z punktu oceny ich sytuacji prawnej. Osoba, która nabywa jakąś rzecz na użytek własny posiada uprawnienia, w jakie prawo wyposażyło konsumentów. Jest to szczególne istotne gdy pojawią się problemy, bo wymarzona rzecz zaczyna się psuć i trzeba ją zareklamować. Tryb reklamacyjny a przede wszystkim roszczenia kupującego do sprzedawcy różnią się od uprawnień innych podmiotów.

Kiedy jeszcze ustawy o sprzedaży konsumenckiej się nie stosuje

Oprócz wyżej opisanego przypadku przepisy o sprzedaży konsumenckiej nie mają zastosowania również w innych sytuacjach:

  • gdy nabywamy energię elektrycznej, gaz i wodę, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości,
  • przy sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

Cena

Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej. Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.

Obowiązki sprzedawcy

Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera, znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane, jeżeli są wymagane.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Nysztal

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »