| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Spotkanie z akwizytorem, czyli sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Spotkanie z akwizytorem, czyli sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Kupiłam u siebie w domu „cudowne czyściki” za 1200 zł, działające bez użycia środków chemicznych.. Przeprowadzony przez panią M. pokaz ich działania tak zawrócił mi w głowie, że nie zwróciłam uwagi na to, iż nie otrzymałam faktury, a tylko umowę kredytową z bankiem, gdyż tylko taka forma zapłaty była możliwa. Niestety, nazajutrz zdałam sobie sprawę, że to trzyletni kredyt, który wraz z odsetkami stanowi 1800 zł za dosłownie kilka szmatek. Pani M. zostawiła mi tylko dwa numery telefonu do siebie i wspomnianą umowę kredytową. Zaczęłam wydzwaniać do pani M. niestety, nie dobierała telefonu. Na dodatek na umowie kredytowej wprawdzie podpisała się swoim imieniem i nazwiskiem, natomiast pieczęć przystawiła jakiegoś innego przedsiębiorcy. Czy tak działają wszyscy akwizytorzy?

NIE. Akwizytor jest to sprzedawca zdeterminowany. Skoro przychodzi do nas, oznacza to, że ma szczególny towar, który w zwykłym sklepie trudno sprzedać. Przygotujmy się na to, że akwizytor będzie naciskał, abyśmy rzecz kupili. Pamiętajmy jednak, to nie my mamy potrzebę kupić rzecz, ale akwizytor ma potrzebę ją sprzedać i będzie stosował różne metody, by osiągnąć swój cel. Bądźmy ostrożni

Nie wszyscy akwizytorzy chcą oszukać klienta, są wśród z nich też uczciwi sprzedawcy. Jednak nasza konsumentka odczuła na własnej skórze sposób działania nieuczciwego akwizytora, który popełnił wiele błędów i niestety były to działania świadome i celowe (nie przypadkowe). Sytuacja, w jakiej znalazła się osoba kupująca jest trudna, będzie wymagała wielu działań, ale jest możliwa do rozwiązania. Podobnych przypadków jest wiele, dlatego watro wiedzieć, czego możemy żądać od akwizytora.

Akwizytor powinien podać swoje imię i nazwisko

Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, tzn. w czasie odwiedzin przedsiębiorcy lub osoby działającej w jego imieniu w miejscu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo w innym miejscu jego prywatnego pobytu, ma obowiązek okazania przed zawarciem umowy dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej (może to być zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej, albo wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego) oraz pokazać swój dowód osobisty, a konsument ma prawo tego żądać. Jeżeli umowa zawierana jest przez osoby trzecie, które reprezentują przedsiębiorcę, dodatkowo osoby te powinny okazać, poza swoim dowodem osobistym, dokument potwierdzający umocowanie do działania w imieniu przedsiębiorcy. W sklepie osoba, która nas obsługuje, jest do tego uprawniona przez przedsiębiorcę. Poza lokalem przedsiębiorstwa nie mamy pewności, czy akwizytor ma ważne pełnomocnictwo do działania w imieniu konkretnego przedsiębiorcy. A w naszym interesie leży, by wiedzieć, z kim zawieramy umowę i, tak na wszelki wypadek, pod jakim adresem możemy złożyć reklamacje lub wysłać korespondencję.

Akwizytor powinien pouczyć konsumenta o prawie odstąpienia od umowy

Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia bez podawania przyczyn w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy. Sprzedawca ma obowiązek pouczyć konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy oraz wręczyć, razem z umową, wzór oświadczenia o odstąpieniu. Jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, bieg terminu nie rozpoczyna się. W takim przypadku konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji od sprzedawcy (akwizytora) o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak z tego powodu odstąpić od umowy po upływie 3 miesięcy od jej wykonania.

Akwizytor powinien wręczyć konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy

Poza pisemnym poinformowaniem o prawie odstąpienia od umowy oraz wzorem takiego odstąpienia, sprzedawca ma obowiązek wręczenia konsumentowi pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy (fakturę, rachunek, umowę sprzedaży itp.) zawierającego datę, rodzaj i przedmiot świadczenia oraz cenę, a także pieczęć sprzedawcy i jego podpis lub podpis jego pełnomocnika.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz także: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »