| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Umowy > Ustalenie ceny w umowie sprzedaży

Ustalenie ceny w umowie sprzedaży

Istotnym elementem przy zawarciu umowy sprzedaży jest określenie przedmiotu transakcji oraz ustalenie ceny. Jeżeli z umowy albo okoliczności jej zawarcia nie można ustalić dokładnej ceny, wtedy też taka umowa jest nieważna.

Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Z przepisu wynika, że określenie ceny, której zapłata jest obowiązkiem kupującego, jest istotnym elementem tej umowy. Jeżeli w umowie brakuje postanowień dotyczących ceny wtedy taka umowa nie będzie zakwalifikowana, jako umowa sprzedaży.

Jak może być ustalona cena sprzedaży

Nie oznacza to jednak, że cena musi być podana konkretnie już w samej umowie. W jej treści można się bowiem ograniczyć jedynie do wskazania podstaw do jej ustalenia (art. 536 ust. 1 Kodeksu cywilnego). W sytuacji, gdy brak jest w umowie postanowienia wyraźnie określającego cenę lub wskazującego podstawy do jej ustalenia w przyszłości, wtedy też ostatecznie można ustalić ją, jeżeli z okoliczności towarzyszących zawarciu umowy można wywnioskować, iż strony umówiły się na cenę przyjęta w stosunkach danego rodzaju.

Jeżeli brak jest możliwości ustalenia ceny, wtedy umowa sprzedaży jest nieważna.

Dlatego też postanowienia dotyczące ceny powinny znaleźć się umowie sprzedaży. Najprostsze postanowienia dotyczące ceny mogą zmieścić się w jednym zdaniu.

Kupujący w zamian zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę …… zł.

Dodatkowo można określić też sposób wykonania zobowiązania zapłaty.

Kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę ….. zł. Strony ustalają, iż zostanie ona uiszczona w dwudziestu miesięcznych ratach, płatnych do połowy każdego miesiąca.

Cena przy sprzedaży konsumenckiej

W przypadku sprzedaży konsumenckiej kwestia ceny została uregulowana w przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 2  sprzedawca jest zobowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru oraz jego cenę jednostkową.

Przy tym cena jednostkowa to cena ustalona za jednostkę określonego towaru (usługi), którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar, co wynika z art. 3 ust. 1 ustawy o cenach.

Cena kawałka sera wynosi 5 zł. Cena jednostkowa danego towaru za kilogram to 20 zł.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny,

Ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. 2001 nr 97 poz. 1050 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Chajec, Don-Siemion & Żyto Kancelaria Prawna

Kancelaria Chajec, Don-Siemion & Żyto jest zespołem wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin prawa i biznesu, charakteryzujących się praktycznym, pro-biznesowym podejściem i umiejętnością sprawnego działania, współpracujących ze sobą w biurach w Warszawie, Krakowie i Łodzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »