| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Umowy > Umowa z konsumentem musi być precyzyjna

Umowa z konsumentem musi być precyzyjna

W umowach z konsumentami przedsiębiorcy powinni wystrzegać się nieprecyzyjnych zapisów, które niejasno określają sytuację ich klienta. Treść umów musi być jasna i nie może budzić wątpliwości.

Treść umowy z konsumentem powinna być skonstruowana w taki sposób, by tylko na jej podstawie można było w sposób nie budzący wątpliwości rozstrzygnąć daną kwestie. Nieprawidłowe zatem jest postanowienie ogólne (np. „istotne informacje”, „niezbędna pomoc”, „w odpowiednim czasie” itd.) bez określenia co należy pod tym pojęciem rozumieć.

Zakaz ten pośrednio wynika z treści art. 3853 Kodeksu cywilnego, który zakazuje stosowania klauzul przyznających tylko kontrahentowi konsumenta uprawnienia do stwierdzenia zgodności świadczenia z umową (punkt 11), czy też takich które przyznają kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy (punkt 9).

Umowa o najem samochodu z klientem zobowiązuje go do „odpowiedniej dbałości” o samochód. Takie postanowienie, bez sprecyzowania czym jest odpowiednia dbałość faktycznie pozostawia przedsiębiorcy możliwość swobodnego interpretowania umowy (pkt. 9), a co za tym idzie do samodzielnego stwierdzania, czy klient spełnił obowiązki wynikające z umowy (pkt. 11).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

KPRF Law Office

Nowy wymiar obsługi prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK