| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Usługi komunalne > Kiedy mogą być wstrzymane dostawy ciepła?

Kiedy mogą być wstrzymane dostawy ciepła?

Zakład energetyczny może wstrzymać dostarczanie ciepła, jeżeli odbiorca zwleka z zapłatą. Jest to skuteczne narzędzie w przeciwdziałaniu finansowym zaległościom.

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 3a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r., nr 89, poz. 625, z późniejszymi zmianami; dalej: Prawo energetyczne) przedsiębiorstwa energetyczne mogą wstrzymać dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą za pobrane paliwo gazowe, energię elektryczną lub ciepło albo świadczone usługi co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności, pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, dwutygodniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności.

Mechanizm wstrzymywania dostaw ciepła jest często wykorzystywany przez przedsiębiorstwa energetyczne, stanowi bowiem skuteczne, w pewnych wypadkach jedyne, narzędzie przeciwdziałania powstawaniu zaległości w zapłacie należności. Należy mieć jednak na uwadze i perspektywę odbiorcy, dla którego ten sposób zabezpieczenia interesu prawnego sprzedawcy ciepła, jest bardzo dolegliwy.

Zobacz również: Zmiana sprzedawcy energii - krok po kroku

Ustawodawca zezwala na odstąpienie przez przedsiębiorstwo energetyczne od ustawowego obowiązku dostawy energii w ściśle określonych przypadkach, wykładnia przepis art. 6 ust. 3a musi zatem mieć charakter nierozszerzający. Przede wszystkim dla zastosowania przedmiotowego mechanizmu konieczne jest istnienie zaległości w opłatach, która w chwili wstrzymania dostaw powinna trwać co najmniej miesiąc.

Dodatkowo musi upłynąć termin 2 tygodni od daty doręczenia wezwania do uregulowania zaległych i bieżących opłat. Powyższe terminy mają charakter niezależny w tym znaczeniu, iż wezwanie może być doręczone jeszcze przed upływem miesięcznego terminu wymaganego dla zaległości, istotne jest by bieg obu terminów zakończył się przed wstrzymaniem dostaw.

Wezwanie do zapłaty musi zawierać informację, iż jej brak skutkować będzie wstrzymaniem dostaw energii, może również zawierać oświadczenie o zamiarze wypowiedzenia umowy. Przedsiębiorstwo energetyczne rzadko korzystają z dodatkowego uprawnienia do wypowiedzenia umowy, ich intencją jest bowiem odzyskanie należności za ciepło, nie zaś utrata klienta, dodatkowo powyższe utrudniłoby wykonanie obowiązku ustanowionego w przepisie art. 6 ust. 3b Prawa energetycznego, zatem niezwłocznego wznowienia dostaw po zapłacie należności za zużytą energię.

Zobacz również: Wypowiedzenie umowy

Warto zwrócić uwagę, iż w przypadku powstania sporu w przedmiocie zasadności wstrzymania dostaw ciepła, właściwym dla jego rozstrzygnięcia będzie Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, a to zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 Prawa energetycznego. W celu zapewnienia tymczasowej ochrony odbiorcy, Prezes URE może postanowić o kontynuowaniu dostaw na czas toczącego się postępowania.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gluźniewicz

Ekspert Equity Investments S.A. w dziedzinie księgowości spółek

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »