| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Usługi komunalne > Jak zmienić sprzedawcę energii

Jak zmienić sprzedawcę energii

Rynek energetyczny w Polsce został otwarty w lipcu 2007 roku. Dzięki temu mamy możliwość zmiany sprzedawcy energii. Mimo to nadal wielu z nas nie wie jak dokładnie tego dokonać. Poniżej przedstawiony został prosty poradnik na ten temat.

Na początku trzeba poznać kilka pojęć niezwykle ważnych w prawie energetycznym. Należy rozróżnić podmioty występujące w sprzedawcy i dystrybutora sieci.

Sprzedawcą jest każdy przedsiębiorca, który jest w stanie sprzedaż nam energię elektryczną. Natomiast spółką dystrybucyjną jest odpowiedzialna za przyłączenie odbiorców do swej sieci, dostarczanie im energii. Rozróżnić więc należy umowę zakupu samego towaru od jej przesyłania. W tej chwili wszyscy konsumenci mogą korzystać z tych dwóch usług, tzw. umowy handlowej i dystrybucyjnej, od dwóch różnych przedsiębiorców.

Procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej:

  • zawierasz umowę sprzedaży energii lub gazu z wybranym przez Ciebie sprzedawcą – warto wcześniej zrobić rozeznanie na rynku i wybrać najlepszą ofertę sprzedawcy. Należy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu zapisów umowy, porównaniu cen;
  • wypowiadasz umowę dotychczasowemu odbiorcy. Kolejność nie jest przypadkowa, chodzi o zapewnieni ciągłości sprzedaży i przesyłu;

Jeżeli dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej była spółka dystrybucyjna, to wypowiedzenie dotyczy tzw. umowy kompleksowej, czyli umowy handlowej i dystrybucyjnej.

  • informujesz na piśmie o tym fakcie operatora systemu, do którego sieci jesteś przyłączony. Informacja powinna być sporządzona w formie pisemnej i powinna zawierać
    • określenie stron nowej umowy sprzedaży,
    • termin obowiązywania umowy,
    • planowane ilości dostaw energii,
    • określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe (najczęściej będzie nim nowy sprzedawca).
  • operator potwierdza przyjęcia zgłoszenia (zgłoszenia dokonuje również sprzedawca) i informuje Cię o ewentualnym wystąpieniu niezgodności i konieczności dokonania korekty zgłoszenia. Ma na to 14 dni
  • zawierasz umowę o świadczenie usługi dystrybucji. W ten sposób otrzymujesz energię przesyłaną od operatora, a zakupioną od sprzedawcy. Masz wiec 2 umowy, które wchodzą w życie z dniem rozwiązania dotychczasowej umowy zawartej ze spółką dystrybucyjną. tzw. umowy kompleksowej

Niekiedy zmiana sprzedawcy energii wiąże się z koniecznością dostosowania liczników, tzw. układów pomiarowo—rozliczeniowych.

  • operator systemu dokonuje odczytu twojego licznika. Powinien to zrobić w dniu wejścia w życie umowy z nowym sprzedawcą. Jeżeli odczyt nie jest możliwy, to powinien być dokonany najpóźniej w ciągu 5 dni od momentu zmiany sprzedawcy;
  • zawarłeś 2 umowy: jedna dotyczy sprzedaży energii, a druga jej dystrybucji, czyli dostarczania np. prądu do Twojego domu. W ten sposób otrzymujesz 2 faktury od dwóch przedsiębiorców.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »