| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Zwrot towaru – jak i kiedy?

Zwrot towaru – jak i kiedy?

Zwrot towaru to nie to samo, co reklamacja. Jest możliwy jedynie wtedy, gdy taką możliwość oferuje swoim klientom sprzedawca. Dobór złego rozmiaru nie stanowi niezgodności towaru z umową i nie uprawnia do reklamacji.

W powszechnym przekonaniu zwrot towaru to jedno z podstawowych uprawnień konsumenta. Kupiliśmy kurtkę zimową, która jednak podczas mierzenia w domu okazała się niewygodna. W świadomości konsumenta, w takiej sytuacji powinniśmy mieć prawo zwrotu zakupionego towaru. Tymczasem nie jest to prawda.

Zobacz: Co musisz wiedzieć o reklamacji towaru?

Zwrot towaru a reklamacja

Dla lepszego zrozumienia najpierw zacznijmy od podstaw. Zwrot towaru, zgodnie z tym jak widzą go konsumenci, nie ma nic wspólnego z reklamacją.

Sama reklamacja jest uprawnieniem konsumenta wynikającym z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Na jej podstawie konsument może żądać bezpłatnej wymiany lub naprawy produktu. Jest jedno „ale”. Aby roszczenia reklamacyjne były uzasadnione produkt musi być niezgodny z umową, a niezgodność ta musi istnieć już w chwili wydawania towaru. Chodzi tutaj przede wszystkim o wady, jak np. obniżona jakość produktu a zarazem jego żywotność, cechy towaru, czy też właściwości.

Zobacz: Czego można żądać przy reklamacji towaru?

Taką niezgodnością nie będzie jednak zły dobór rozmiaru zakupionej odzieży. Na podstawie przepisów o reklamacji nie będzie można zwrócić towaru, jeżeli po powrocie do domu rozmyślimy się.

Wybór złego rozmiaru, dokonany przez nas osobiście, nie jest niezgodnością towaru z umową.

Kiedy towar można zwrócić?

Czymże jest więc owy zwrot towaru, którym stara się przekonać nas coraz więcej sklepów? Zwrot towaru (bez stwierdzenie niezgodności towaru z umową) to jedynie wzbogacenie oferty przez sprzedawców. Ci, których na to stać oferują swoim klientom taką możliwość. Dzięki temu klienci będą mogli, bez jakichkolwiek podstaw wynikających z prawa konsumenckiego, zwrócić towar.

Zadaj pytanie: Forum konsumenta

Gdy nam się nie spodoba, gdy nie będzie pasował do spodni, czy też gdy pomylimy się co do rozmiaru. Przyczyny zwrotu są nieważne, ale tylko wtedy jeżeli sklep da nam taką możliwość. Bez tego zwrot towaru nie będzie możliwy, a jedyną opcją zostanie reklamacja (jeżeli oczywiście znajdziemy jakąś niezgodność towaru z umową).

Uprawnienie do zwrotu towaru nie opiera się na przepisach prawa konsumenckiego. Nie jest też reklamacją, która musi opierać się zawsze na niezgodności towaru z umową. Zwrot towaru jest możliwy tylko wtedy, gdy dany sprzedawca da swoim klientom takie uprawnienia.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jan Mazurek

www.moneymarket.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »