| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Zwrot towaru. Czy można oddać zbyt ciasny garnitur?

Zwrot towaru. Czy można oddać zbyt ciasny garnitur?

Niedawno w jednym ze sklepów kupiłem garnitur. Niestety podczas mierzenia w domu okazało się, że jest zbyt ciasny. Sprzedawca nie chce jednak przyjąć zwrotu. Czy mogę zażądać zwrotu pieniędzy?

Nie. W takiej sytuacji nie zachodzą bowiem przesłanki odpowiedzialności sprzedawcy, a zatem roszczeń konsumenta nie można uznać za zasadne. Podstawą roszczeń gwarancyjnych jest bowiem niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili wydania towaru.

Nie można przy tym stwierdzić, że do takiej niezgodności doszło w momencie, kiedy to określenie właściwości produktu (jego rozmiaru, koloru) zostało dokonane przez konsumenta.

Jest to istotne spostrzeżenie. W sytuacji gdy konsument sam dokona wyboru towaru, tj. wybierze produkt z półki sklepowej a następnie za niego zapłaci, trudno będzie mówić o niezgodności towaru z umową. Z chwilą wyboru oraz podejścia do kasy dokonujemy bowiem określenia właściwości towaru, który chcemy zakupić.

Zobacz również: Czy gwarancja rzeczywiście się konsumentowi opłaca?

To oznacza, że takie rzeczy jak rozmiar, kolor, krój nie będą uznane za niezgodne z umową. Tym samym jedyną możliwością będzie jedynie zwrot towaru i to pod warunkiem, że sprzedawca taką opcję konsumentom umożliwił.

Od takiej sytuacji należy jednak odróżnić przypadek, w którym podajemy sprzedawcy wymagane rozmiary, czy kolor. Jeżeli sprzedawca zamiast tego sprzeda nam towar innych rozmiarów, czy koloru, wtedy tez będzie zachodzić niezgodność towaru z umową.

Kiedy zwrot towaru?

Czy zatem, gdy zakupiony garnitur w domu okaże się zbyt ciasny, będziemy mieli jakieś szanse na wymianę? Tak, jednak będzie to zależeć głównie od sprzedawcy.

Zwrot towaru bowiem nie jest uprawnieniem konsumenta, które gwarantuje prawo.

Zobacz również: Zwrot towaru - jak i kiedy?

Możemy jednak korzystać z takiej możliwości, gdy przewiduje to nasz sprzedawca. Przeważnie będzie to dotyczyło dużych sklepów sieciowych.

Uprawnienie do zwrotu towaru nie opiera się na przepisach prawa konsumenckiego. Nie jest też reklamacją, która musi opierać się zawsze na niezgodności towaru z umową. Zwrot towaru jest możliwy tylko wtedy, gdy dany sprzedawca da swoim klientom takie uprawnienia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »