| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Zwrot towaru a reklamacja

Zwrot towaru a reklamacja

Zwrot towaru do sklepu to nie to samo co reklamacja. Zwrot jest możliwy jedynie za zgodą sprzedawcy. Reklamacja to uprawnienie konsumenta, którego żaden sprzedawca wyłączyć nie może.

Robienie zakupów w dużych sklepach sieciowych daje pewne korzyści. Jedną z nich jest możliwość zwrotu towaru w ciągu określonego czasu od dnia zakupu. Takie uprawnienie nie jest jednak normą i nie wszystkie sklepy oferują swoim klientom taką możliwość. Stąd też niekiedy mogą powstać pewne wątpliwości pośród konsumentów. Jak to jest, że w jednym sklepie sprzedawca przyjmie zwrócone buty i odda pieniędzy, a w drugim już nie?

Zobacz: Co zrobić gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa?

Zwrot towaru a reklamacja

Wynika to przede wszystkim z tego, że klienci utożsamiają możliwość zwrotu towaru z uprawnieniami reklamacyjnymi. Tymczasem nie jest to porównanie celne. O ile reklamacja to uprawnienie każdego konsumenta, o tyle zwrot towaru takim powszechnym uprawnieniem już nie jest. Reklamacja to uprawnienie na wypadek zaistnienia niezgodności towaru z umową (np. wady). Będzie uwzględniona jeżeli dowiedzione zostanie, że niezgodność ta istniała już z chwilą wydania towaru np. w postaci ukrytej wady.

Zobacz: Czy reklamacja bez gwarancji jest możliwa?

Z kolei zwrot towaru, to tylko taka możliwość, którą oferuje sklep. Uprawnienie to zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie chodzi tutaj o zwrot wadliwego towaru ale takie nieformalne prawo do namysłu. Konsument może spokojnie nabyć produkt mając świadomość, że gdy w domu się rozmyśli, będzie mógł odzyskać pieniądze. Przeważnie jednak sklepy zastrzegają, iż przyjmują zwrot jedynie towaru w nienaruszonym stanie.

O ile umożliwienie klientom zwrotu towaru jest dobrą wolą sklepu, to w przypadku, gdy sklep zdecyduje się na taki krok, nie będzie mógł odmówić zwrotu towaru na takich zasadach, jakie określił.

Zobacz: Czy gwarancja rzeczywiście się konsumentowi opłaca?

Kiedy reklamować, kiedy zwracać

Tutaj też istnieje zasadnicza różnica. Zwrot towaru dotyczy przede wszystkich tych towarów, które są nieużywane. Kupujący może się rozmyślić i zwrócić towar tylko wtedy, gdy go jeszcze nie używał (np. buty nie były noszone).

W przypadku reklamacji nie ma to znaczenia. Towar może nosić ślady używania, co nie oznacza że reklamacja będzie nieuznana. Uznając roszczenie konsumenta sprzedawca niejako stwierdza, że w czasie używania ujawniły się niezgodności towaru z umową (np. wady), które istniały już w chwili wydania towaru.

W przypadku reklamacji konsument nie będzie mógł domagać się od razu zwrotu gotówki, czego może w przypadku zwrotu towaru. Zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument przy reklamacji może wybrać pomiędzy roszczeniem bezpłatnej naprawy lub wymiany. Odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy jest możliwy, jeżeli sprzedawca nie uczyni zadość żądaniu.

Zobacz: Nie opłaca się zwlekać z reklamacją

W praktyce może zdarzyć się sytuacja, kiedy to konsument będzie mógł skorzystać zarówno z uprawnienia jakie gwarantuje mu sklep, czy zwrotu towaru, jak również ustawowego uprawnienia do reklamacji. Może wtedy wybrać podstawę swojego roszczenia. Należy jednak pamiętać o tym, że są to odmienne uprawnienia.

X kupił czajnik elektryczny. W swoim regulaminie sklep gwarantuje klientom prawo do zwrotu nieużywanego towaru w terminie 7 dni. W domu X zauważył, iż czajnik jest pęknięty. Jeżeli nie używał czajnika będzie mógł zarówno dokonać zwrot towaru, kiedy to od razu odzyska pieniądze lub też dokonać reklamacji i w niej domagać się np. wymiany czajnika. Jeżeli czajnik uszkodził się po użyciu wtedy też pozostaje reklamacja.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Białobrzewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »