| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Czy można zażądać zwrotu pieniędzy za towar niezgodny z umową?

Czy można zażądać zwrotu pieniędzy za towar niezgodny z umową?

Jeżeli towar okazuje się niezgodny z umową, to konsument ma prawo żądać doprowadzenia go do stanu odpowiedniego. Domaganie się zwrotu pieniędzy w sytuacji, gdy usterka jest mała może być przedwczesne.

Każdy sprzedawca odpowiada za towar niezgodny z umową. Jeżeli rzecz jest wadliwa, nie ma cech odpowiednich dla towaru danego rodzaju albo nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany, to można go reklamować. Kolejność żądań nie jest jednak dowolna.

Zobacz: Na jakich zasadach następuje zwrot towaru?

Doprowadzenie do stanu zgodnego z umową

Konsument ma prawo zażądać doprowadzenie towaru do stanu zgodnego z umową. W pierwszej kolejności może to nastąpić poprzez naprawę albo wymianę. Odstąpienie od umowy, które skutkuje zwrotem rzeczy oraz domaganiem się zwrotu pieniędzy jest przewidziane dopiero w ostatniej kolejności.

Zobacz też: Co zrobić, aby odstąpienie od umowy było skuteczne?

Odstąpienie od umowy

Odstąpić od umowy można w następujących przypadkach:

  • naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów – dany model może już nie być produkowany albo;
  • jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie – wyznaczony został termin naprawy lub wymiany, jednak sprzedawca go nie zachował (należy tutaj wziąć pod uwagę rodzaj towaru oraz cel jego nabycia) lub;
  • gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności – okoliczności, które wpływałyby na to, że dla kupującego naprawa albo wymiana stałaby się bezzasadne;
  • niezgodność towaru z umową musi być istotna – uznaje się, że istotność występuje, gdy w znacznym stopniu utrudnione albo w ogóle uniemożliwione jest korzystanie z rzeczy.

Pan Kazimierz zakupił kabinę prysznicową. Po rozpakowaniu jej w domu zauważył, że drzwi są połamane, a otwór do podłączenia jest nie z tej strony. Sprzedawca powiedział, ze może ją wymienić w ciągu 2 tygodni. Jednak to konsumenta nie zadowoliło. Za tydzień miał zaplanowany wyjazd za granicę na co najmniej 2 lata. Czy w tym przypadku możliwe jest domaganie się zwrotu pieniędzy. Tak. Podłączenie kabiny ani jej używanie nie jest możliwe w obecnym stanie rzeczy, to oznacza, że niezgodność towaru z umową należy uznać za istotną. Poza tym naprawa nie jest w tej sytuacji możliwa, a wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności. Musiałby specjalnie przyjeżdżać po odbiór kabiny prysznicowej z obcego kraju i pokonywać duże odległości. Dlatego też, odstąpienie od umowy jest w tym wypadku uzasadnione.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dobrzycka

salon i sklep internetowy 9design

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »