| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów

Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów

W okresie Świąt Bożego Narodzenia niektórych z nas ogarnia zakupowa gorączka. Co zrobić, gdy prezent się nie spodoba i będzie trzeba go zwrócić? Te święta będą wyjątkowe, bowiem w ich trakcie zmienią się przepisy, które uregulują na nowo kwestie zwrotu prezentów.

Z dniem 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Tekst ogłoszony został 24 czerwca, a jego vacatio legis kończy się w wigilię Bożego Narodzenia. Teoretycznie wydaje się, że wprowadzone zapisy będą korzystne dla konsumentów, jednak na pewno na początku nie będzie łatwo.

Zobacz również: Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014

Zmiany w sklepach internetowych

Największe zmiany dotkną właścicieli sklepów internetowych i jak wykazały badania wykonane w październiku 2014 roku przez portal praktycy.com dla rzetelnyregulamin.pl to właśnie one są najmniej przygotowane na zmianę obowiązującego prawa. Chociaż większość z nich wie o zmianie i terminie wejścia w życie, to zaledwie nieco ponad 7% jest już w pełni gotowa do nowych przepisów, a prawie połowa przyznała się, że jeszcze nie rozpoczęła swoich starań o zmianę systemu. Ustawa mocno wpłynie na działalność e-sklepów. Większość z nich zmuszona zostanie do całkowitej przebudowy swoich stron, żeby spełnić wszystkie wymagania. W myśl art. 19 nowej ustawy o prawach konsumenta: „przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy, łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli umowa została zawarta na czas nieoznaczony – sposobu i przesłanek jej wypowiedzenia”.

Zwrot w sklepie stacjonarnym nie będzie łatwiejszy

Konsumenci starali się, żeby zmieniono reżim prawny w sprawie zwrotu towaru niewadliwego, zakupionego w sklepie stacjonarnym. Niestety, tutaj zmian nie wprowadzono. Sprzedawca nadal nie będzie miał obowiązku przyjęcia towaru zakupionego w siedzibie przedsiębiorstwa.

Termin zwrotów będzie stały

W przypadku jednorazowej transakcji, konsument będzie miał 14 dni na zwrot od momentu faktycznego otrzymania towaru, a nie od czasu jego zakupu. Dotychczas konsumenci mieli 10 dni na zwrot produktu. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o terminie zwrotu, konsument może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu 12 miesięcy (dotychczas 3 miesiące). W przypadku jednorazowego zakupu kilku rzeczy, ale otrzymania ich niejednocześnie, termin dwutygodniowy biegnie z momentem otrzymania ostatniej rzeczy! Dla przykładu: gdy zakupimy kino domowe w jednym sklepie ale telewizor otrzymamy 2 stycznia, głośniki 5 stycznia, a dvd dopiero 7 stycznia, to termin na zwrot całego kina domowego kończy się 21 stycznia.

Zobacz również: Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Nysztal

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »