| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny.

Z kolei, wśród przyczyn szczególnych wyłączających odpowiedzialność przewoźnika także wymienia się wprost: brak, niedostateczność lub wadliwość opakowania rzeczy z uwagi na naturalne właściwości danej przesyłki. O ile zatem przewoźnik zamierza uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę musi wykazać, że przedmiotem przewozu była przesyłka wymagająca określonego opakowania (z uwagi na jej naturalne właściwości), a takiego opakowania nie miała w ogóle lub było ono wadliwe (niedostateczne). Podkreślić należy, że dla wykazania przez przewoźnika faktu, że przesyłka była pozbawiona opakowania lub że było ono wadliwe, może posłużyć się on także oświadczeniem nadawcy zamieszczonym w liście przewozowym, od którego przewoźnik uzależnił przyjęcie przesyłki do przewozu.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

W tym miejscu wspomnieć należy, że przewoźnik może zwolnić się od odpowiedzialności także wówczas, gdy wykaże, że szkoda w przesyłce powstała w wyniku wykonania przez nadawę „ładowania, rozmieszczenia lub wyładowania rzeczy (art. 65 ust. 3 pkt 4 ustawy). O ile bowiem czynności te wykonane zostały przez nadawę i w wyniku ich nieprawidłowości doszło do uszkodzenia przesyłki, przewoźnik wolny jest od odpowiedzialności.

Ważnym jest, że jeżeli przed wydaniem przesyłki odbiorcy okaże się, że jest ona uszkodzona, przewoźnik ma obowiązek ustalić niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego (i w jego obecności) jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona. Natomiast, jeżeli uszkodzenie przesyłki, niedające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, ujawniono już po wydaniu przesyłki, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (art. 74 ust. 1 i 3 ustawy). Powyższe jest o tyle istotne, że przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu uszkodzenia, chyba że: zaniechano stwierdzenia szkody z winy przewoźnika lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Protokolarne ujawnienie szkody, w szczególności gdy z protokołu takiego wynika jaka była jego przyczyna, ma istotny wpływ na ustalenie osoby odpowiedzialnej za jej powstanie (przewoźnik albo nadawca). W przypadku, gdy przyczyną uszkodzenia są okoliczności związane z wadliwym opakowaniem, dla ustalenia takiej odpowiedzialności stosuje się zasady opisane powyżej. 

Autor: Łukasz Zboralski, radca prawny, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Rakowski

Dyrektor ds. prawnych, Związek Polskiego Leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »