| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Ubezpieczenia społeczne > Emerytura z urzędu dla osób pobierających renty z tytułu niezdolności do pracy

Emerytura z urzędu dla osób pobierających renty z tytułu niezdolności do pracy

Emeryturę z urzędu zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy mogą otrzymać wyłącznie osoby pobierający rentę z tytułu częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy.

Czy przyznana z urzędu emerytura podlega waloryzacji

Przyznane z urzędu emerytury będą podlegały waloryzacji. Waloryzowana będzie podstawa wymiaru i kwota obliczonej emerytury. W przypadku gdy emerytura z urzędu wypłacana jest w gwarantowanej wysokości równej rencie z tytułu niezdolności do pracy, podwyższeniu w ramach przeprowadzanej waloryzacji będzie podlegała podstawa wymiaru i kwota emerytury wypłacana w wysokości gwarantowanej.

Emeryturę przyznaną z urzędu Zakład Ubezpieczeń Społecznych oblicza od podstawy wymiaru renty.

Czy można obliczyć na nowo podstawę wymiaru

Podstawę wymiaru emerytury z urzędu można obliczyć na nowo, jeśli osoba zainteresowana złoży wniosek której przyznano emeryturę z urzędu

Podstawę wymiaru emerytury z urzędu ustala się na nowo na zasadach obowiązujących dla świadczeń przyznawanych po raz pierwszy, z okresu kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych z 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym ustalono prawo do emerytury z urzędu, albo z dowolnie wybranych 20 lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym ustalono prawo do emerytury z urzędu. Do obliczenia podstawy wymiaru i wysokości emerytury przyjmuje się kwotę bazową obowiązującą w dacie przyznania emerytury.

Zobacz również serwis: Prawa seniora

Istnieje także możliwość ponownego ustalenia części socjalnej emerytury od nowej kwoty bazowej dla osoby, która po przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy udowodniła co najmniej 30 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

W przypadku emerytury z urzędu nie ma znaczenia, czy dotychczasowe zatrudnienie jest kontynuowane.

Jakie przepisy prawne można zastosować do emerytury z urzędu?

  • dotyczące przeliczania świadczeń emerytalno-rentowych oraz
  • dotyczące zbiegu świadczeń.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
  • Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Źródło: ZUS

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Niebieska Linia

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »