| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Usługi dla seniorów > Senior w sklepie: Reklamacje żywności

Senior w sklepie: Reklamacje żywności

Zdarza się także, że towar żywnościowy jest po prostu zepsuty. Nawet, jeśli nie jest to bezpośrednio winą sprzedawcy, ale wynika np. z błędów w transporcie, to sprzedawca odpowiada przed konsumentem, bo tylko z nim konsument zawierał umowę.

Pani Zosia kupiła swój ulubiony jogurt, w sklepie niedaleko domu. W domu okazało się, że jogurt jest spleśniały, mimo, że jego termin przydatności do spożycia jeszcze nie minął.

Sprzedawca odpowiada za zgodność sprzedanego towaru żywnościowego z umową do upływu daty minimalnej trwałości lub terminu jego przydatności do spożycia. Jeśli konsument składa reklamację towaru paczkowanego, którego termin przydatności do spożycia upłynął, jego reklamacja prawdopodobnie nie będzie uwzględniona.

Równocześnie konsument nie może skutecznie złożyć reklamacji, gdy od otwarcia opakowania reklamowanego towaru paczkowanego upłynęło więcej niż 3 dni, a więc jak najbardziej uprawnione jest pytanie ze strony sprzedawcy, kiedy (ile dni wcześniej) konsument stwierdził niezgodność towaru z umową oraz kiedy otworzył opakowanie danego towaru.

Reklamowane mogą być także towary sprzedawane luzem, odmierzane w miejscu zakupu lub dostarczane do miejsca zamieszkania kupującego. W takim przypadku konsument musi zawiadomić sprzedawcę o wykrytej niezgodności towaru z umową w ciągu 3 dni od sprzedaży lub otrzymania towaru.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Jeżeli od strony formalnej reklamacja złożona jest prawidłowo (konsument dotrzymał wszystkich terminów), sprzedawca ocenia jej zasadność, a więc czy reklamowany towar jest faktycznie niezgodny z umową.

Niezgodność z umową może wynikać z faktu, że towar nie ma cech, o których mowa jest na etykiecie lub w reklamie (np. produkt '0 kalorii' zawiera tłuszcz lub cukier) lub o których sprzedawca ustnie zapewniał konsumenta (serek miał się nadawać na sernik, a jest kwaśny).

Zdarza się także, że towar żywnościowy jest po prostu zepsuty. Nawet, jeśli nie jest to bezpośrednio winą sprzedawcy, ale wynika np. z błędów w transporcie, to sprzedawca odpowiada przed konsumentem, bo tylko z nim konsument zawierał umowę. Oczywiście, po zaspokojeniu roszczeń konsumenta, wynikających z uwzględnionej reklamacji, sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli to ich działania lub zaniedbania doprowadziły do niezgodności towaru z umową.

Zobacz również serwis: Prawa seniora

Sposób załatwienia reklamacji

Konsument składając reklamację powinien określić, w jaki sposób reklamacja powinna być załatwiona.

W przypadku towarów żywnościowych zwykle nie może to być naprawa, więc żądaniem uprawnionym jest wymiana towaru niezgodnego z umową na nowy.

Gdyby jednak takie żądanie nie mogło być spełnione przez sprzedawcę w odpowiednim czasie (brak towaru) lub narażałoby kupującego na znaczne niedogodności (reklamowany towar był przeznaczony na przyjęcie, które odbyło się poprzedniego dnia i teraz już konsumentowi nie jest potrzebny), konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. 

Zobacz również: Senior w sklepie: cena i inne informacje

Tekst pochodzi z poradnika: "Bądź świadomym konsumentem. Kampania dla konsumentów w wieku 60+" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.

Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »