| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Usługi dla seniorów > Zabezpieczenie starości poprzez polisę na życie

Zabezpieczenie starości poprzez polisę na życie

W pierwszej kolejność należy zaznaczyć, ze w przypadku ubezpieczenia na życie konieczne jest wskazanie przez ubezpieczającego w umowie ubezpieczenia tzw. uposażonego, a więc osoby która będzie uprawniona do otrzymania świadczenia wypłacanego na skutek śmierci ubezpieczonego. Przy czym brak jest przeszkód do wskazania więcej niż cennego uposażonego, a także późniejsza ich zmiana. Zgodnie z art. 831 § 2 Kodeksu cywilnego w przypadku wskazania więcej niż jednego uposażonego bez oznaczenia ich udziału w sumie ubezpieczenia, osoby te są uprawnione do sumy ubezpieczenia w równych częściach.

Aby otrzymać świadczenia z ubezpieczenia na życie, uposażony powinien złożyć odpowiedni wniosek do zakładu ubezpieczeń oraz skompletować wymaganą dokumentację. W praktyce zakłady ubezpieczeń posiadają własne formularze zgłoszenia roszczenia z tytułu śmierci ubezpieczonego. Ponadto z reguły wymagane są: dokument stwierdzający tożsamość uposażonego, skrócony odpis aktu zgonu oraz karta statystyczna do karty zgonu z wpisem przyczyny zgonu lub inna dokumentacja medyczna (np. karta leczenia szpitalnego) potwierdzająca przyczynę zgonu. W przypadku śmierci w wyniku wypadki konieczne jest przedłożenie dodatkowych dokumentów, tj. protokół powypadkowy (gdy do wypadku doszło w pracy), odpis protokołu wypadkowego z Policji oraz w niektórych wypadkach wynik końcowy postępowania w sprawie, kserokopia prawa jazdy, kserokopia dowodu rejestracyjnego pojazdu (gdy śmierć ubezpieczonego nastąpiła w wypadku w ruchu lądowym), a także wyniki sekcji zwłok.

Zobacz serwis: Prawa seniora  

Co więcej Sądy, prokuratura, Policja oraz inne organy i instytucje, na wniosek zakładu ubezpieczeń, udzielają informacji o stanie sprawy oraz udostępniają zebrane materiały, jeżeli są one niezbędne do ustalenia okoliczności tych wypadków i zdarzeń losowych oraz wysokości odszkodowania lub świadczenia (art. 25 ust. 1 Ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o działalności ubezpieczeniowej).

W myśl art. 817 Kodeksu cywilnego zakład ubezpieczeń powinien dokonać wypłaty świadczenia w terminie 30 dni od daty zgłoszenia roszczenia. Jednakże, gdy konieczne jest ustalenie okoliczności, które okazuje się niemożliwe w tym terminie, świadczenie powinno zostać spełnione w ciągu 14 dnia od kiedy wyjaśnienie tych okoliczności przy zachowaniu należytej staranności stało się możliwe. Przez przeszkody w takim wypadku należy rozumieć na przykład uzyskanie stosownej dokumentacji znajdującej się w posiadaniu organów państwowych lub osób trzecich.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, ze zgodnie z art. 833 Kodeksu cywilnego, samobójstwo ubezpieczonego zwalnia zakład ubezpieczeniowy z odpowiedzialności tytułu ubezpieczenia na życie, jeżeli nastąpiło ono w ciągu dwóch lat po zawarciu umowy ubezpieczenia. Termin ten może zostać skrócony przez umowę lub ogólne warunki ubezpieczenia, lecz nie więcej niż do 6 miesięcy. Ponadto wskazanie uposażonego jest bezskuteczne, jeśli zmarł on przed śmiercią ubezpieczonego, a także gdy przyczyni się on do śmierci ubezpieczonego (art. 832 § 1 Kodeksu cywilnego). Natomiast co do zasady w przypadku braku uposażonego, suma ubezpieczenia przypada najbliższej rodzinie w kolejności wskazanej w ogólnych warunkach ubezpieczenia lub w umowie. Jednakże warto zapamiętać, że wypłata świadczenia z ubezpieczenia nie wchodzi w skład spadku po ubezpieczonym.

Artur Stosio
Adwokat

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bożena Radzikowska

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK