REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym./ Fot. Fotolia
Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

30 czerwca 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Miedzy innymi poprawiony zostanie system wymiany dokumentów pomiędzy KRK a sądami powszechnymi.

W dniu 30 czerwca 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1514, dalej „nowelizacja”). Głównym celem nowelizacji jest zapewnienie możliwości komunikowania się za pomocą systemu teleinformatycznego pomiędzy Krajowym Rejestrem Karnym (dalej „KRK”) a Krajowym Rejestrem Sądowym (dalej „KRS”) oraz ułatwienie i przyspieszenie obiegu dokumentów pomiędzy KRK a sądami powszechnymi.

REKLAMA

Przesłanki nowych regulacji

Potrzeba uregulowania przepływu informacji pomiędzy KRK a KRS została dostrzeżona przede wszystkim w związku z zakazem powoływania w skład organów niektórych podmiotów rejestrowanych w KRS, osób karanych za przestępstwa szczegółowo wymienione w przepisach regulujących tworzenie i funkcjonowanie tych podmiotów. Obostrzenie to dotyczy przede wszystkim spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Sądy rejestrowe, które rozpatrują wnioski o wpisanie tych podmiotów do KRS, w razie ustalenia składów osobowych sprzecznych z przepisami, powinny odmówić dokonania takiego wpisu.

Zobacz serwis: Sprawy karne

Dotychczasowy stan prawny

Należy zwrócić uwagę, że w dotychczasowym stanie prawnym sądy rejestrowe podejmowały się szczegółowego badania niekaralności członków organów pomiotów ubiegających się o rejestrację tylko wtedy, gdy powzięły w tym zakresie uzasadnione wątpliwości. Dokonanie w tym przedmiocie właściwych ustaleń było jednak utrudnione. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był fakt, że podmioty składające wniosek o rejestrację w KRS nie są w żaden sposób zobligowane do wykazywania, że osoby powołane w skład ich organów spełniają opisany powyżej wymóg niekaralności. Co więcej, sąd rejestrowy nie był informowany o prawomocnym skazaniu osób już wpisanych do KRS jako członkowie organów ani też
o orzeczeniu wobec takich osób środków karnych, o których mowa w art. 39 pkt 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. 1997 r. Nr 88, poz. 553 ze zm., dalej „kk”), tj. zakazu zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub wykonywania określonej działalności gospodarczej.

Weryfikacja na etapie rejestracji podmiotu w KRS

W związku z wyraźną luką prawną, nowelizacja wprowadzi dwa rodzaje komunikowania się pomiędzy KRK a KRS. Pierwszy z nich polegać będzie na weryfikacji danych osobowych członków organów podmiotu już na etapie jego rejestrowania w KRS bądź przy dokonywaniu zmian osobowych w organach podmiotu już wpisanego. Co istotne, zgodnie z nowelizacją, żądanie zweryfikowania informacji o wskazanych osobach będzie kierowane do KRK automatycznie przez system teleinformatyczny KRS, a sama weryfikacja danych odbywać się dwuetapowo. Najpierw, po złożeniu odpowiedniego żądania, nastąpi sprawdzenie czy dana osoba figuruje w KRK w związku z popełnieniem czynów, o których mowa w przepisach ustanawiających wymogi niekaralności. W rezultacie sąd rejestrowy otrzyma informację, że dana osoba figuruje w KRK we wskazanym zakresie, bądź nie figuruje. Dopiero w przypadku otrzymania przez KRS informacji potwierdzającej fakt figurowania danej osoby w KRK, będzie następować dalsza weryfikacja danych. Jej efektem będzie przesłanie z systemu teleinformatycznego KRK do systemu teleinformatycznego KRS dokładnych danych dotyczących konkretnego skazania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Prawo karne

Informacje z KRK

Drugi rodzaj komunikowania się pomiędzy rejestrami dotyczy informowania KRS przez KRK o wszystkich osobach figurujących w KRK w związku ze skazaniem za czyny, o których mowa w przepisach wprowadzających wymogi niekaralności, a także o osobach, wobec których orzeczono środki karne z art. 39 pkt 2 kk. Informacje w tym zakresie będą przesyłane do KRS z systemu KRK z urzędu. W przypadku, gdy KRK otrzyma informację zwrotną z KRS, że któraś ze zgłoszonych przez KRK osób jest jednocześnie wpisana w KRS (z wyjątkiem wpisów w charakterze wspólnika), z systemu KRK przesyłane będą dokładne dane dotyczące skazania lub orzeczonych w stosunku do tej osoby ww. środków karnych. Otrzymanie takiej informacji ma pozwolić sądowi na ewentualne wszczęcie z urzędu postępowania mającego na celu wykreślenie danej osoby z KRS. 

Funkcjonowanie KRK

Kolejna grupa zmian wprowadzonych nowelizacją dotyczy funkcjonowania samego Krajowego Rejestru Karnego oraz sądów powszechnych w zakresie, w jakim sądy te sporządzają dokumenty podlegające rejestracji w KRK. Nowelizacja nakłada na sądy ogólny obowiązek przekazywania kart rejestracyjnych i zawiadomień tj. dokumentów, na podstawie których przetwarza się dane osobowe lub dane o podmiotach zbiorowych na potrzeby KRK, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeśli stan przygotowań technicznych sądu na to pozwala (dotychczas była to jedynie forma papierowa). Z uwagi na fakt, iż wiele sądów będzie musiało dostosować swoje warunki techniczne do standardów umożliwiających wdrożenie systemu teleinformatycznego, przez pewien czas będzie jeszcze równolegle funkcjonować także tradycyjna papierowa forma dokumentów przesyłanych pocztą.

Podpis elektronicznych na dokumentach z KRK

W drodze nowelizacji przyjęto także regulację dotyczącą uwierzytelniania kart rejestracyjnych i zawiadomień przekazywanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Zgodnie z nowelizacją zarówno zawiadomienia, jak i karty rejestracyjne przekazywane do KRK za pośrednictwem systemu teleinformatycznego powinny być opatrzone podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. 2001 r. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) weryfikowanym certyfikatem wystawianym przez Ministra Sprawiedliwości.

Podsumowanie

Podsumowując, należy wskazać, że najistotniejszą zmianą przyjętą w drodze nowelizacji jest wprowadzenie brakujących dotychczas regulacji w zakresie przekazywania informacji pomiędzy Krajowym Rejestrem Karnym a Krajowym Rejestrem Sądowym. Nowe rozwiązania mają służyć ułatwieniu i przyspieszeniu komunikacji pomiędzy Krajowym Rejestrem Karnym a sądami. Warto również zauważyć, że w celu poprawy przepływu informacji pomiędzy tymi instytucjami, sądy zostały zobligowane do przekazywania do KRK informacji za pomocą systemu teleinformatycznego. Należy się zatem spodziewać, że przyjęte rozwiązania przyczynią się do wyeliminowania sytuacji, w których w skład organu reprezentującego określony podmiot, wchodzić będą osoby niepożądane z uwagi na ich uprzednią karalność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3261,53 zł lub 3267,53 zł netto najniższej krajowej od lipca 2024 roku

Najniższa krajowa od 1 lipca 2024 roku będzie wynosiła 4300 zł brutto. Ile to jest netto przy kosztach podstawowych i podwyższonych, czyli jakie wynagrodzenie otrzyma pracownik na tzw. rękę?

500 plus dla osoby niepełnosprawnej. Co z kryterium dochodowym?

Czy planowane jest zlikwidowanie kryterium dochodowego warunkującego uzyskanie świadczenia uzupełniającego dla osób z niepełnosprawnościami?

Senat: 300 zł plus dla sołtysa po siedmiu latach i niezależnie od liczby kadencji. Świadczenie to podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca

Przyjęta 18 kwietnia 2024 r. wraz z poprawkami przez Senat nowelizacja ustawy dotycząca świadczenia dla sołtysów zakłada, że sołtysi będą mogli uzyskać świadczenie po siedmiu, a nie po ośmiu latach pełnienia funkcji sołtysa, niezależnie od liczby kadencji.

8600 zł – tyle od 1 lipca 2024 r. może wynieść kara dla kierowcy, który się zagapi. Namierzy go system.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jest zagrożony karą. Jej wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i długości przerwy w ochronie ubezpieczeniowej.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Ministerstwo Zdrowia już pracuje nad nowymi przepisami

Możliwe jest wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Zdaniem minister zdrowia Izabeli Leszczyny na stacjach benzynowych nie powinien być sprzedawany alkohol. Podobnego zdania jest były premier Mateusz Morawiecki.

Dla 2-3 osobowego gospodarstwa bon energetyczny 400 zł lub 800 zł, dla 4-5 osobowego - 500 zł lub 1000 zł, a dla sześcio i więcej osobowego - 600 zł 1200 zł. Projekt na RCL

Dla gospodarstwa 2-3 osobowego bon energetyczny będzie miał wartość 400 zł, dla 4-5 osobowego - 500 zł, a dla sześcio i więcej osobowego - 600 zł.

Tysiące Polaków urodzonych po 2009 r. nie kupią i nie zapalą już legalnie papierosa? Celem wyeliminowanie palenie w kolejnych pokoleniach.

Czy stworzenie pierwszego pokolenia wolnego od nikotyny będzie korzystne dla państw, bo ograniczy liczbę chorób i zgonów ich obywateli, czy niekorzystne, bo spadną dochody z akcyzy i rozwinie się szara strefa? Kolejne państwo próbuje zaostrzyć przepisy antynikotynowe.

Zmiany w Kodeksie pracy jeszcze w 2024 r.? Prawdopodobnie tak

Zmiany w Kodeksie pracy jeszcze w 2024 r.? Taki jest plan.

REKLAMA

Zakaz wprowadzania psów na plaże niezgodny z prawem. Ale nie można psów puszczać wolno – trzeba prowadzić na smyczy i po nich sprzątać

Rzecznik Praw Obywatelskich zajął się sprawą zakazu wprowadzania psów na plaże w gminie Ustronie Morskie, który uchwaliła ta gmina. Najpierw Rzecznik bezskutecznie interweniował u wójta, a potem zaskarżył uchwałę gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. WSA wyrokiem z 4 kwietnia 2024 r. stwierdził nieważność tego zakazu. Ale jednocześnie Sąd wskazał, że nieważność generalnego zakazu wprowadzania psów na plażę nie oznacza dowolności postępowania osób, wprowadzających psy na plaże. Cały czas bowiem obowiązują w tej gminie przepisy regulaminu utrzymania czystości i porządku, które zobowiązują właścicieli lub opiekunów do wyprowadzania psów na smyczy na terenach użytku publicznego (a psów ras uznawanych za na smyczy i w kagańcu przez osobę pełnoletnią). Przepisy te nakładają też na właścicieli lub opiekunów zwierząt domowych obowiązek usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych. To jedna z wielu podobnych spraw. Co jakiś czas samorządy gminne postanawiają zakazać wstępu psom a to do parku, na plażę, czy nawet na cmentarz.

Rząd: wzrost opłat od bogatych firm aż o 200%. Opozycja: 200% to żadna podwyżka. Bo inflacja

Wzrost rocznego wskaźnika opłaty telekomunikacyjne na poziomie 0,15% - co stanowi wzrost o 200% w stosunku do stanu obecnego. Sprawdź szczegóły!

REKLAMA