| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Jak sporządzić reklamację > Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Jak napisać odwołanie od reklamacji?

„Jak napisać odwołanie od reklamacji?” to pytanie, które bardzo często pojawia się na licznych forach internetowych. Dobrze napisane odwołanie od reklamacji może uratować sytuację, gdy otrzymamy odmowną odpowiedź sklepu na reklamację. Poniżej krótki poradnik krok po kroku, jak poprawnie napisać i skutecznie wnieść odwołanie od reklamacji?

Odmowna odpowiedź na reklamację nie powinna być przez nas – konsumentów traktowana jako negatywne zakończenie sprawy. Uratować sytuację może dobrze napisane odwołanie od nieuznanej reklamacji.

POBIERZ: Przykładowe odwołanie od reklamacji

Zadaj pytanie na Forum

Krok pierwszy – znajomość praw konsumenta

Już na wstępie warto pokazać sprzedawcy, że znamy swoje prawa – prawa konsumenta. W tym celu warto posługiwać się przepisami odpowiednich ustaw. Uprawnienia konsumenckie zostały uregulowane głównie w:

  • ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176).
  • ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331).

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne 2016

Zapisz się na nasz newsletter

Krok drugi – profesjonalna terminologia

Pisząc odwołanie należy posługiwać się profesjonalną terminologią. Najkorzystniej będzie korzystać z pojęć, jakie wprowadza sam ustawodawca. Stąd gdy piszemy o produkcie wadliwym, nazwijmy go niezgodnym z umową. Pozwoli to odczuć sprzedawcy, że wiemy, o czym mówimy.

Krok trzeci – ochrona konsumenta

Prawo konsumenckie ma na celu ochronę praw konsumenta, jako podmiotu słabszego w relacjach konsument – przedsiębiorca. Istnieje więc szereg regulacji, które zapewniają konsumentom preferencyjne traktowanie. Do takich gwarancji należy np. domniemanie istnienia wady towaru w chwili zakupu. W praktyce oznacza to, że jeśli stwierdzimy istnienie wady w okresie 6 miesięcy od daty jego wydania (nie zakupu!), to przyjmuje się, że istniała ona w momencie zakupu (art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Zobacz również: Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Krok czwarty – obowiązki sprzedawcy

Na mocy wskazanej ustawy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedawany towar. W przypadku produktu nowego – w ciągu dwóch lat, produktu używanego – w ciągu roku.

Warto podkreślić, że sprzedawca ograniczony jest ustawowymi terminami. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Powinien więc odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni od jej złożenia. W przeciwnym razie uznaje się, że przyjął ją.

Krok piąty – odwołanie od nieuznanej reklamacji

Nie istnieje jeden generalny wzór/  formularz odwołania od reklamacji. Nie jest to pismo sformalizowane. Nie ma więc przeszkód, by sporządzić je własnoręcznie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Macuga

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »