| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Reklamacja obuwia – cz. 1

Reklamacja obuwia – cz. 1

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów, z którymi borykają się konsumenci. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy i czego należy się wystrzegać. Część pierwsza: gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy.

Przy zakupie obuwia sprzedawca bierze na siebie odpowiedzialność względem klienta. Jest to odpowiedzialność ustawowa i nie sposób jej wyłączyć. Powstaje ona z mocy ustawy, niezależnie od woli stron.

Oprócz tego klientowi mogą przysługiwać uprawnienia także z jednostronnego zobowiązania określonego podmiotu (np. producenta), określonego w gwarancji.

Zobowiązanie z tytułu gwarancji nie oznacza, że zastępuje ona ustawową odpowiedzialność sprzedawcy. W takiej sytuacji konsumenci dysponują prawami płynącymi z tych dwóch źródeł, co oznacza iż mogą swoje roszczenie opierać zarówno na gwarancji, jak i ustawie.

Jan zakupił buty, na które dostał roczną gwarancję producenta. Po 6 miesiącach, chcąc zgłosić reklamację, zauważył że zgubił dokument gwarancyjny. W takiej sytuacji Jan może skorzystać z uprawnień ustawowych i zgłosić reklamację do sprzedawcy.

Konsumenci mają dowolność w wyborze podstawy roszczeń. Oznacza to, że sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, powołując się na fakt gwarancji producenta.

Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy

Jeżeli zamierzamy korzystać z uprawnień wynikających z gwarancji bardzo istotne jest wiedzieć, na jaki czas została ona udzielona. Czas jej trwania powinien być określony w treści oświadczenia gwaranta. Decydując się zatem na zakup obuwia, na które jest gwarancja, warto najpierw zajrzeć do karty gwarancyjnej i zorientować się jaki jest czas jej obowiązywania.

W zależności od produktu gwaranci udzielają gwarancji na dłuższy lub krótszy okres. Gwarancja na samochód może zostać udzielona nawet na kilka lat. Z kolei gwarancja na buty będzie udzielona na krótszy okres.

Termin gwarancji nie wpływa w żaden sposób na istnienie ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy. Zawsze odpowiada on za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Skrócenie tego terminu jest możliwe jedynie w przypadku sprzedaży rzeczy używanych, jednak nie poniżej jednego roku.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kałła

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »