| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Reklamacja butów – cz. 3: reklamacja wkrótce po zakupie

Reklamacja butów – cz. 3: reklamacja wkrótce po zakupie

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów konsumentów. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy. Domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy.

Zakupione przez nas buty, zaczęły się psuć już po kilku tygodniach? Im krótszy czas od zakupu do reklamacji obuwia tym większe szanse na pozytywne rozstrzygnięciem. Do 6 miesięcy od dnia zakupu istnieje bowiem domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy.

Po tym czasie w przypadku sporu ze sprzedawcą to na konsumencie będzie spoczywał obowiązek udowodnienia odpowiedzialności drugiej strony.

Domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy jest istotnym udogodnieniem pozycji reklamującego klienta. Oznacza to, że sprzedawca musi udowodnić, że nie odpowiada względem konsumenta z powodu niezgodności towaru z umową.

Zobacz również: Reklamacja obuwia – cz. 2: podstawa reklamacji

Ma to duże znaczenie praktyczne.

Jan kupił buty, które po kilku tygodniach zaczęły rozklejać się. Sprzedawca przedstawił opinię rzeczoznawcy, w której stwierdzono, iż wina leży po stronie konsumenta. W sądzie Jan przedstawił opinię innego rzeczoznawcy o odmiennej treści. W przypadku dwóch przeciwstawnych opinii oraz w sytuacji braku innych dowodów, sąd uwzględni żądania konsumenta z racji istnienia domniemania odpowiedzialności sprzedawcy.

Inaczej wygląda sytuacja klienta, który reklamację zgłasza po upływie tego terminu. W takim przypadku, przy odmownej odpowiedzi na reklamację, na nim będzie ciążyło udowodnienie odpowiedzialności sprzedawcy.

Często może być to utrudnione. Odpowiedzialność sprzedawcy istnieje bowiem w sytuacji, gdy sprzedany produkt był niezgodny z umową już w chwili jego wydania (art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). Z punktu widzenia istnienia odpowiedzialności sprzedawcy istotne jest zatem ustalenie, że wada nie tylko istnieje, ale również istniała w chwili wydania towaru.

Sama wada może uwidocznić się później, jednak istotne jest, by istniała ona już w momencie zawarcia umowy, w przypadku rzeczy oznaczonej indywidualnie albo w przypadku wydania rzeczy, jeżeli zakupujemy produkt będący rzeczą oznaczoną gatunkowo.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Jeżeli zatem sprzedawca np. na podstawie opinii rzeczoznawcy stwierdzi, iż wada powstała po tej chwili, wtedy też odrzuci wniesioną reklamację

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Do 6 miesięcy od dnia zakupu istnieje domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy z powodu niezgodności towaru z umową.
Do 6 miesięcy od dnia zakupu istnieje domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy z powodu niezgodności towaru z umową.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Izabella Żyglicka i Wspólnicy Adwokaci i Radcowie Prawni spółka komandytowa

Nowoczesna firma prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »