| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Co zrobić, gdy reklamacja butów się przedłuża?

Co zrobić, gdy reklamacja butów się przedłuża?

Oddałem buty do reklamacji, która została uwzględniona. Niestety od tej chwili minął już miesiąc, a buty nadal nie zostały naprawione. Ile czasu ma sprzedawca na załatwienie reklamacji?

Przepisy konsumenckie nie określają dokładnie w jakim terminie powinna być dokonana naprawa reklamacyjna. Termin 14 dni, zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jest przewidziany na odpowiedź co do roszczeń konsumenta.

Chodzi tutaj o przekazanie informacji konsumentowi, czy jego reklamacja została uznana za zasadną, czy też podlega odrzuceniu. Co do samego uczynienia zadość żądaniu naprawy, przepisy ustawy są bardzo lakoniczne.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 4 w/wym. ustawy sprzedawca powinien uczynić zadość żądaniu reklamacyjnemu w „odpowiednim czasie”. W odniesieniu do konkretnego przypadku, takie wyrażenie niewiele nam mówi. Dla konsumenta określenie „odpowiedniego czasu” przeważnie może stanowić kłopot.

Nie jest to zadanie łatwe, a nasze rozstrzygnięcie nie jest oczywiste. Trzeba wziąć pod uwagę właściwości m.in. reklamowanego produktu, rodzaj żądania, charakter stwierdzonej wady, czy także kwestie logistyczne. Wynik takiej analizy powinien udzielić nam odpowiedzi, czy rzeczywiście sprzedawca nie mógł reklamacji załatwić szybciej.

Odpowiedni czas na załatwienie reklamacji obuwia będzie krótszy, niż termin do spełnienia żądania reklamacyjnego w odniesieniu do sprzętu elektronicznego. Naprawa produktu będzie trwać dłużej, niż wymiana na nowy. Drobne wady będą naprawiane krócej, niż wady bardziej istotne.

W przypadku reklamacji butów termin miesiąca na naprawę należałoby raczej uznać za wystarczający. Jeszcze krócej sprzedawca powinien dokonać wymiany produktu na nowy. Choć tutaj może być to również uzależnione na przykład od dostępności produktu.

Unormowania prawne powodują częste sytuacje, w których sprzedawcy szybko udzielają odpowiedzi co do zasadności reklamacji (do czego obliguje ich prawo), zaniedbując jednak później samo wykonanie naprawy, czy też wymiany. Co zrobić w takiej sytuacji?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje konsumentowi do ręki skuteczną broń. W wypadku, gdy okres naprawy przekroczy odpowiedni czas, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy. Stanowi tak art. 8 ust. 4.

Zobacz również: Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Taka opcja powinna być rozważana jednak, jako ostateczność. Po pierwsze może nas doprowadzić do sądu, gdzie będzie rozstrzygane, czy odpowiedni czas upłynął. Wcześniej warto skierować do sprzedawcy pismo ponaglające, zażądać wskazania ostatecznego terminu wykonania naprawy, czy też zagrozić odstąpieniem.

W przypadku, gdy przy odpowiedzi na reklamację sprzedawca wskazał termin jej załatwienia, jego przekroczenie można uznać za podstawę do odstąpienia od umowy. 

Zobacz również serwis: Moda

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Galt

Prawo, podatki, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »