| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Reklamacja bez paragonu

Reklamacja bez paragonu

Kilka miesięcy temu kupiłem buty, które teraz się popsuły. Niestety sprzedawca reklamacji nie chce przyjąć dopóki nie przedstawię paragonu, który mi się zagubił. Co zrobić?

Postępowanie sprzedawcy jest niezgodne z prawem i prowadzi do bezprawnego ograniczenia uprawnień konsumenta. Sam paragon przy reklamacji spełnia jedynie taką rolę, iż stanowi dowód na okoliczność zawarcia umowy pomiędzy konsumentem a sprzedawcą. Służy zatem jedynie wykazaniu, że dany produkt rzeczywiście pochodzi od konkretnego sprzedawcy i to do niego mogą być kierowane roszczenia reklamacyjne. Sprzedawca może zażądać od konsumenta przedstawienia takiego dowodu, ale nie może wymagać by był to wyłącznie paragon. Konsument może zatem udowodnić fakt zawarcia umowy w każdy innych, prawnie dopuszczalny, sposób.

Zobacz: Co napisać w reklamacji butów?

Zawarcie umowy

Uprawnienia reklamacyjne są związane z zawarciem umowy sprzedaży, która jak wiadomo wiąże sprzedawcę oraz kupującego. Oznacza to, że roszczenie reklamacyjne można kierować jedynie względem podmiotu, który był stroną tej umowy. Dlatego też czasami sprzedawca przy reklamacji może zażądać dowodu, że dana umowa została zawarta właśnie z nim, a nie z kimś innym. Będzie tak w sytuacji, gdy dany produkt jest oferowany w wielu sklepach.

W większości wypadków jednak, to prawo sprzedawcy jest przez niego wypaczane. Bardzo często prowadzi to nieuzasadnionego wniosku, że jedynym takim dowodem może być paragon. Ile razy każdy z nas widział bowiem informację, iż reklamacje rozpatrywane są jedynie z paragonem?

Zobacz: Zwrot towaru

Tymczasem, aby paragon był niezbędnym dokumentem, który jest wymagany przy reklamacji musiałoby to wynikać wprost z ustawy.

Od reklamacji z ustawy należy odróżnić reklamację z gwarancji, gdzie gwarant może zmodyfikować zasady postępowania reklamacyjnego.

Tymczasem trudno szukać w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przepisu, który wymagałbym od konsumenta przedstawienia paragonu. Z powyższego wynika zatem, że konsument fakt zawarcia umowy może udowodnić wszelkimi dopuszczalnymi sposobami. Może być to wyciąg z konta, potwierdzenie dokonania wpłaty otrzymane mailem, czy nawet zeznania świadków.

Zobacz: Wymiana butów na inny model

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »