| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Oznakowanie obuwia

Oznakowanie obuwia

Każdy towar konsumpcyjny podlega pewnym rygorom dotyczącym m.in. oznaczeń. Dotyczy to również obuwia. Dzięki informacjom zamieszczonym na produkcie mamy pewność, że nasze wymarzone pantofelki na pewno są skórzane.

Na początku zacznijmy od definicji obuwia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie dodatkowych wymagań dotyczących znakowania obuwia przeznaczonego do sprzedaży konsumentom) należy uznać, że jest to produkt posiadający spody, przeznaczone do ochrony lub okrycia kończyn dolnych, a także wierzchu obuwia, sprzedawany osobno. Obuwie składa się z wierzchu, podszewki z wyściółką (czyli wnętrze buta) i spodu. Każda z tych części powinna być oznakowana

Celem oznakowania jest informacja dla konsumentów o tym, z jakiego materiału obuwie zostało wykonane. Może być to skóra, skóra pokryta lub różnego rodzaju materiał włókienniczy. Można uznać, że buty są skórzane, jeżeli poszczególne jego części wyprodukowane są w 80% ze skóry.

W przypadku, gdy obuwie wytworzone jest z kilku materiałów, ale żaden nie stanowi 80% części obuwia, to na produkcie powinna znajdować się informacja o dwóch podstawowych rodzajach materiałów, z których wykonano daną część. Żeby oznaczenia były bardziej czytelne stosuje się tzw. piktogramy, czyli rysunki graficzne. Przykładowo rysunek przedstawiający linie ułożone w kratkę oznacza, że buty zostały zrobione z jakiegoś materiału włókienniczego. W każdym sklepie powinny znajdować się objaśnienia piktogramów. Konsument powinien mieć łatwy dostęp do nich, żeby w szybki i prosty sposób mógł zapoznać się z ich treścią.

Zobacz również: Czy wiesz jak dbać o obuwie skórzane?

Rysunki te zamieszcza się w formie: stempli, wytłoczeń, druków, wszywek, naszywek, naklejek lub tasiemek, trwale przymocowanych do obuwia. Oznakowanie powinno być umieszczone co najmniej na jednej sztuce obuwia z każdej pary, w sposób trwały i łatwo dostępny. Nie powinno ono brudzić ani uszkadzać butów, części ciała czy ubrania. Jeżeli oznaczenie jest słowne, to powinno być ono sporządzone w języku polskim.

Zobacz również: Vademecum: Reklamacja obuwia

Podstawa prawna:

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie dodatkowych wymagań dotyczących znakowania obuwia przeznaczonego do sprzedaży konsumentom (Dz. U. nr 240, poz. 2409).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »