| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Terminy > Jakie są terminy przy reklamacji konsumenckiej?

Jakie są terminy przy reklamacji konsumenckiej?

Odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata. Ustawa określa też termin odpowiedzi na reklamację. Nic nie mówi jednak ile ma trwać spełnienie żądań.

Odpowiedzialność sprzedawcy za towar sprzedany konsumentowi istnieje dwa lata od daty wydania produktu kupującemu. Termin ten nie może być ograniczony w żaden sposób, poza przypadkami sprzedaży rzeczy używanych, kiedy to za zgodą stron okres odpowiedzialności może być skrócony maksymalnie do roku.

Dla konsumenta oznacza, że jeżeli w terminie 2 lat stwierdzi istnienie niezgodności towaru z umową może skorzystać ze swoich uprawnień. W praktyce oznacza to, że reklamacja może być wniesiona nawet po upływie dwóch lat, jako że zgodnie z art. 9 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej należy zawiadomić sprzedawcę o stwierdzonej niezgodności w terminie 2 miesięcy.

Co istotne nie jest nam do tego potrzebna żadna gwarancja wydawana przez sprzedawcę, czy producenta. Jest to jedynie dodatkowe zobowiązanie i nie ma wpływu na nasze uprawnienia, które wynikają z ustawy. Zatem nawet jeżeli sama gwarancja jest wystawiona na rok, konsument może zgłosić reklamację po upływie ważności gwarancji.

Pamiętaj! Ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata od dnia wydania towaru i poza nielicznymi wyjątkami nie może być w żaden sposób skrócona.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Sama ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadza wymóg szybkiego udzielenia odpowiedzi na reklamację. Niezależnie od tego, czy sama odpowiedź jest odmowna, czy też przychyla się do żądań konsumenta, powinna być udzielona w terminie 14 dni od daty wniesienia reklamacji.

Świadom tego pamiętaj, by uzyskać w sklepie potwierdzenie daty wniesienia reklamacji.

Jeżeli sprzedawca nie dotrzyma tego terminu, wtedy też uważa się reklamację za uzasadnioną. Żądania konsumenta muszą zatem być spełnione.

W odróżnieniu od terminu odpowiedzi, ustawa nie wyznacza sztywnego terminu w którym reklamacja powinna być załatwiona. Ma to istotne znaczenie z tego względu, iż trudno byłoby ustalić rozsądny czas na spełnienie żądań klienta. Wszak naprawa telewizora, czy laptopa, może trwać o wiele dłużej niż butów.

Z tego też względu zgodnie z treścią przepisów załatwienie reklamacji powinno dokonać się w odpowiednim czasie. Według ogólnych zasad uznaje się, że sprzedawca ma obowiązek załatwić reklamacje niezwłocznie, czyli bez zbędnej zwłoki.

Określenie takiego terminu powinno więc uwzględniać zarówno właściwości danej rzeczy, jak również prawa konsumenta.

Zadaj pytania: Forum prawników

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wilk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »