| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Terminy > Od 2018 r. więcej czasu na reklamacje wadliwego towaru

Od 2018 r. więcej czasu na reklamacje wadliwego towaru

Już niedługo posłowie podejmą decyzję o losie projektu nowelizacji Kodeksu cywilnego (k.c.) . Autor projektu - Komisja do Spraw Petycji proponuje aby wprowadzić ponowny bieg terminu do dokonania reklamacji, w przypadku wymiany rzeczy na wolną od wad, co przyczyni się do wydłużenia czasu na dokonanie reklamacji.

Inicjatywa zmian w zakresie rękojmi to inicjatywa pojedynczego obywatela z Gdańska, który zauważył pewne wady w obecnie obowiązujących przepisach i swoimi spostrzeżeniami podzielił się z Komisją Petycji. Komisja Petycji wniosła do Sejmu projekt nowelizacji k.c.

Wymiana towaru na wolny od wad

Kwestie związane z rękojmią zostały uregulowane w Kodeksie cywilnym. Rękojmia to uprawnienia kupującego, które przysługują mu w przypadku, gdy okaże się, że zakupiony produkt jest wadliwy. Kupujący może żądać:

  • odstąpienia od umowy (gdy wada jest istotna);
  • obniżenia ceny produktu;
  • naprawy produktu;
  • wymiany produktu na wolny od wad.

Sprzedawca jest zobowiązany do wymiany produktu lub jego naprawy bez zbędnych niedogodności i w terminie dogodnym dla kupującego.

Roszczenie o naprawę produktu lub wymianę produktu na wolny od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.

Problem, który ma zostać rozwiązany dotyczy wymiany produktu na nowy. Chodzi o to, że w przypadku gdy kupujący zgłosi żądanie wymiany produktu i zostanie on już wymieniony to termin na dokonanie reklamacji nie biegnie od nowa.

Jeżeli rzecz popsuje się niedługo po zakupie to nie ma problemu – po wymianie jej na nową , gdy ponownie się popsuje, będzie jeszcze czas na ponowną reklamację rzeczy (np. na żądanie odstąpienia od umowy).

Gorzej gdy rzecz popsuła się np. po 7 miesiącach – w takim przypadku nie ma zbyt wiele czasu na sprawdzenie rzeczy, a przecież sprzęt może niedługo popsuć się po raz drugi (co często się zdarza). W takim wypadku często dochodzi do przekroczenia rocznego terminu co bywa podstawą do odmowy ponownej reklamacji.

Zobacz również:

Poprawne rozwiązanie zostało zaczerpnięte z rozwiązania obowiązującego w zakresie gwarancji -  gdy towar zostaje wymieniony na towar wolny od wad w wyniku realizacji uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji – termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Projektodawcy chcą wprowadzić analogiczne rozwiązanie w zakresie rękojmi.

Termin będzie biegł od nowa

Tak jak już zostało wspomniane projektodawcy chodzi o to, żeby wprowadzić ponowny bieg terminu do dokonania reklamacji, w przypadku wymiany rzeczy na wolną od wad. Dotyczyć to będzie jednak sytuacji gdy kupującym jest konsument.

Proponuje się by proponowane przepisy weszły w życie od 1 stycznia 2018 r. Zastrzeżono, że nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych po wejściu w życie nowelizacji – do starych umów znajdą zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Jeśli przepisy weszłyby w życie to gdyby Ebenezer S (z bólem serca), zakupił pralkę, która po 7 miesiącach okazałaby się wadliwa i zażądałby wymiany pralki na nową, jednak po wymianie pralki okazałoby się, że wymieniona również jest wadliwa to w takim wypadku Ebenezer S miałby znowu 1 rok na dokonanie ponownej reklamacji na podstawie rękojmi.  

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, takie rozwiązanie pozwoli na zwiększenie ochrony konsumenta a w niektórych sytuacjach zapewni realną możliwość korzystania z uprawnień z tytułu rękojmi.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.)

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Roman Iwasieczko

Coach, trener, HR Biznes Partner. Długoletnie doświadczenie (od 2000 roku) jako trener biznesu, umiejętności negocjacyjnych, motywacyjnych i menedżerskich. W ramach realizowanych projektów zajmował się programami sprzedażowymi, rozwojowymi i outplacementowymi głównie dla firm FMCG, telekomunikacyjnych oraz organizacji społecznych. W ramach prowadzonych szkoleń i warsztatów wykorzystuje autorskie fabularne gry szkoleniowe, innowacyjne symulacje oraz aplikacje wirtualnej rzeczywistości, których jest pomysłodawcą i współproducentem. Jest certyfikowanym coachem ICC (International Coaching Community), Praktykiem i Masterem NLP (certyfikowanym przez Christinę Hall – The Society of Neuro-Linguistic Programming), posiada akredytację Insights Discovery oraz certyfikat interpretacji Testów Hogana (Hogan Assessment Systems) – narzędzi do szczegółowego badania potencjału osobowości na polu prywatnym i zawodowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK