| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Terminy > Jak długo trwa odpowiedzialność sprzedawcy

Jak długo trwa odpowiedzialność sprzedawcy

Jeżeli zakupiony produkt ma wady, usterki, nie ma takich cech jakie powinien posiadać produkt nie musimy od razu załamywać rąk. Nawet jeśli nie mamy gwarancji na daną rzecz. Za każdy towar konsumpcyjny sprzedawca odpowiada przez dwa lata od momentu jego wydania.

Niezależnie od tego czy zakupiliśmy torebkę, zmywarkę czy kabinę prysznicową, jeżeli sprzedającym jest przedsiębiorca, to możemy składać reklamację do sklepu. Bez znaczenia jest również fakt czy posiadamy na ten towar gwarancje czy nie. To konsument decyduje z czego chce skorzystać. Trzeba jednak pamiętać o tym jak długo te uprawnienia mu przysługują.

Ile mamy czasu na złożenie reklamacji

Reklamację na towar niezgodny z umową można składać w ciągu 2 lat od momentu kiedy został on zakupiony. Przez cały ten okres mamy uprawnienia do tego by żądać doprowadzenia naszego produktu do stanu zgodnego z umową. Warunkiem dodatkowym jest złożenie reklamacji w ciągu 2 miesięcy od momentu zauważenia nieprawidłowości.

Zobacz również: W jakim terminie sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację

Przedawnienie roszczeń

Kolejnym bardzo ważnym terminem, który należy zapamiętać dotyczy przedawnienia roszczeń. Wynosi on rok od momentu stwierdzenia wady, jednak nie może się skończyć przed upływem dwóch lat od momentu wydania rzeczy kupującemu. Jest to bardzo istotny zapis, ponieważ w niektórych przypadkach może powodować, ze konsument może dochodzić swych prawa od sprzedawcy przez niespełna trzy lata. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową przerywa bieg przedawnienia. Nie biegnie on w trakcie wykonywania naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy, jeżeli trwają one do trzech miesięcy.

Pan Kazimierz zakupił komputer 21 tycznia 2006 r. W Nowy Rok chciał pochwalić się rodzinie nowymi zdjęciami i wyświetlić je na ekranie komputera. Niestety urządzenie nie uruchomiło się. W dniu 2 stycznia 2008 r. Pan Kazimierz poszedł do sklepu i złożył reklamacje. Sprzedawca powiedział, że postara siego naprawić, a jeśli nie będzie to możliwe, to wymieni na nowy. Podkreślił jednak, że dokona tego tylko przed upływem 21 stycznia 2008 r., bo wtedy mijają dwa lata od momentu jego zakupu. Czy jest to prawda?                                                                                                                          Nie. W tym przypadku roszczenia konsumenta przedawniają się z upływem roku od momentu stwierdzenia niezgodności towaru z umową. To oznacza, że do dnia 1 stycznia 2009 roku ma Rawo dochodzić swoich praw od sprzedawcy. Jeżeli ten nie chciałby dokonać naprawy albo wymiany Pan Kazimierz może w tym okresie skierować sprawę do sądu polubownego, zgłosić się do rzecznik konsumentów z prośbą o interwencję albo złożyć pozew do sądu powszechnego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Nawrocki

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »