| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Terminy > Kiedy trzeba poinformować wykonawcę o wadach

Kiedy trzeba poinformować wykonawcę o wadach

Z usług fachowców korzystamy bardzo często. Dotyczą one zwykłych spraw życia codziennego, np. naprawa butów u szewca oraz poważnych inwestycji związanych np. z remontem domu. W sytuacji gdy zauważymy wady w wykonanej usłudze należy pamiętać o tym, że mamy miesiąc na poinformowanie wykonawcy o nich.

Zawieramy umowę z wykonawcą, fachowcem z nadzieją, że zostanie ona wykonana w sposób prawidłowy. Może się jednak zdarzyć tak, że rzecz, która w ramach umowy o dzieło powstanie, np. przedsiębiorca wykona stół i krzesło na zmówienie, będzie miała wady. W takiej sytuacji konsument może złożyć do wykonawcy reklamację. Należy jednak pamiętać o pewnym terminie. Chodzi o miesięczny termin, w którym konsument zobowiązany jest poinformować przedsiębiorcę o wadzie.

Jeżeli konsument nie poinformuje wykonawcy o usterkach, których przedsiębiorca się dopuścił, w ciągu miesiąca od momentu ich zauważenia, to traci swoje uprawnienia. Wtedy konsumentowi nie będzie przysługiwało składanie reklamacji i żądanie naprawy, obniżenia ceny a w uzasadnionych przypadkach odstąpienie od umowy.

Zobacz również: Czy można zastrzec sobie prawo do wykonania poprawek

Konsument zgłosił się do autoryzowanego salonu samochodowego o naprawę jednej z części. Po pół roku użytkowania auta konsument zauważył, że ta część jest wadliwa. Jednak reklamacje zgłosił dopiero po upływie półtora roku. Salon nie uznał reklamacji twierdząc, że roszczenia już wygasły. Czy miał rację?                                                                                                                                                     Tak, konsument ma obowiązek poinformować wykonawcę o wadach w ciągu miesiąca od momentu jej wykrycia. Natomiast na dochodzenie swoich praw np. przed sądem powszechnym ma rok od chwili, kiedy otrzymał daną rzecz.

Prawidłowe złożenie reklamacji do wykonawcy powoduje, że roszczenia konsumenta wygasają po upływie roku od momentu kiedy dzieło zostało wydane, a w przypadku wad budynku po upływie trzech lat od momentu odebrania nieruchomości.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Konsument obowiązany jest zawiadomić o wadzie w terminie miesiąca.
Konsument obowiązany jest zawiadomić o wadzie w terminie miesiąca.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Zatrudnienia KS Service

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »