| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Terminy > W jakim terminie żądania konsumenta powinny być spełnione

W jakim terminie żądania konsumenta powinny być spełnione

Termin wykonania żądania jest dość problematyczną kwestią. Chociażby dlatego, że nie jest dokładnie określona w przepisach prawa. Powoduje to często nadużycia ze strony sprzedawcy, który czas ten traktuje jako nieograniczony. Tak jednak nie jest.

Termin do zadośćuczynienia żądaniu doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy nie jest ściśle określony. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku odstąpienia od umowy, gdzie występuje pojęcie „czas odpowiedni”. Przy jego ocenie należy brać pod uwagę zarówno rodzaj towaru, jak i cel jego nabycia. Według ogólnych zasad uznaje się, że sprzedawca ma obowiązek załatwić reklamacje niezwłocznie, czyli bez zbędnej zwłoki.

Zobacz również: Kiedy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru

Ustalenie terminu naprawy bądź wymiany rzeczy

Niedoprecyzowanie terminu przeznaczonego do naprawy bądź wymiany towaru na nowy pozwala na swobodne kształtowanie go przy jednoczesnym uwzględnieniu właściwości danej rzeczy oraz potrzeb kupującego. W tym miejscu należy pamiętać o tym, że interesy sprzedawcy stoją na drugim miejscu. Przedsiębiorca nie może narażać konsumenta na niekorzystne skutki swojej odpowiedzialności.

W celu zabezpieczenia interesu konsumenta warto, aby strony wspólnie ustaliły termin do dokonania naprawy lub wymiany towaru. Dobrze jest określić go w piśmie reklamacyjnym.

Zobacz również: Czy sprzedawca musi zwrócić koszty poniesione podczas reklamacji

Co z gwarancją

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku dokonywania naprawy gwarancyjnej. Termin, w jakim nasz sprzęt powinien zostać naprawiony przez gwaranta wynika tylko i wyłącznie z treści naszego dokumentu gwarancyjnego. Jest to kwestia indywidualna.

Pani Justyna reklamowała u sprzedawcy kuchenkę gazową. Jej żądanie odnośnie wymiany kuchenki zostało uznane, jednak minęły już 4 tygodnie, a Pani Justyna nadal czeka na wymianę. Czy w tej sytuacji można odstąpić od umowy ze względu na nieodpowiedni czas wymiany?                                                                   Tak. Takie roszczenie przysługuje konsumentowi, jeżeli oczywiści niezgodność tej kuchenki z umową jest istotna, czyli w znaczący sposób uniemożliwia korzystanie z niej. Termin na dokonanie wymiany sprzętu na nowy, to ma być czas realny na wykonanie tej czynności. W praktyce będzie się brało pod uwagę czas, w jakim sprzedawca pojedzie do magazynu po nową kuchenkę i dostarczy ją do sklepu bądź bezpośrednio do klienta. Niekiedy dodatkowo trzeba doliczyć czas na zamówienie jej. Natomiast w tym wypadku wszystkie te czynności można zrobić szybciej niż przez 4 tygodnie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

N Dorfina – niezależni doradcy finansowi

Doradcy finansowi N Dorfina

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »